Sailing – znane problemy i poprawki
Jagex zbiera w jednym miejscu najważniejsze informacje o Sailing: aktualne znane problemy, wprowadzone już poprawki, sposób zgłaszania bugów oraz praktyczne ustawienia i porady dla nowych kapitanów.
Sailing to jedna z największych aktualizacji w historii Old School RuneScape, więc nic dziwnego, że po starcie pojawiła się cała fala uwag, bugów i sugestii. Ten wpis zbiera w jednym miejscu najważniejsze znane problemy, listę naprawionych już kwestii, informacje o tym, jak najlepiej zgłaszać błędy oraz kilka praktycznych porad dotyczących ustawień i samego treningu Sailing.
Twórcy zapowiadają też dalsze zmiany – zarówno krótkoterminowe hotfixy, jak i większe poprawki balansu oraz jakości życia planowane na kolejne tygodnie.
Znane problemy z Sailing
Zacinające się łodzie
Zespół stara się na bieżąco poprawiać problemy z mapą, które powodują blokowanie łodzi. Do czasu wdrożenia kolejnych poprawek proponowane są takie obejścia:
- Jeśli jesteś przy Doku, kliknij prawym przyciskiem na Gangplank, wybierz zejście na ląd, a następnie wyloguj się i zaloguj ponownie.
- Jeśli jesteś na morzu, kliknij prawym na Tiller i wybierz opcję „Escape”, a potem wyloguj się i zaloguj ponownie. Stracisz wtedy cały Cargo z ładowni, ale statek zostanie zresetowany.
- Jeśli jesteś przy Doku i nie możesz kliknąć Dock, żeby zejść, ani Tillera, żeby użyć „Escape”, po prostu się wyloguj i zaloguj ponownie.
Dzisiejsze problemy – 26 listopada
- 13:34 UTC: gracze zgłosili, że Glide Shark Trial jest obecnie niemożliwy do ukończenia z powodu czasu na rekina. Problem został już hotfixowany.
- 14:35 UTC: Crystal Extractor nie działa w niektórych miejscach (np. punkty cumowania Gwenith Glide). Zespół zna ten problem i planuje naprawić go w przyszłotygodniowej aktualizacji.
- 14:55 UTC: pojawiły się kolejne zgłoszenia, że Crystal Extractor nie resetuje się poprawnie na początku Barracuda Trials. Twórcy są tego świadomi i badają sprawę.
Crystal Extractor
Twórcy wiedzą, że Crystal Extractor daje bardzo dużo XP i zaczyna być traktowany jak obowiązkowy element rozgrywki. Rozważane jest zabranie części zdobywanego w ten sposób doświadczenia i przeniesienie go do innych aktywności Sailing. Najpewniej stanie się to w przyszłym tygodniu w ramach szerszego „XP Review”. W tym tygodniu nie planuje się zmian – zespół chce na spokojnie przeanalizować dane przed podjęciem decyzji.
Ultimate Ironmen
Społeczność UIM wyraziła obawy dotyczące restrykcji związanych z Cargo Hold. Obecne ograniczenia zostały celowo ustawione bardzo konserwatywnie, aby uniknąć nieprzewidzianej zmiany mety dla tego trybu, ale po feedbacku widać, że wymagają korekt. Choć ta aktualizacja nic jeszcze nie zmienia, w przyszłym tygodniu Cargo przestanie zajmować miejsce w Cargo Hold dla UIM.
Ogólne podejście zespołu do UIM opiera się na drobnych, stopniowych usprawnieniach – tak, by łagodzić frustracje, ale nie zabierać elementu „rozwiązywania łamigłówek”, który wielu graczy uważa za esencję trybu. Twórcy będą dalej monitorować opinie dotyczące Cargo Hold – zachęcają do dzielenia się nimi na oficjalnym Sailing space na OSRS Discord.
Group Ironmen
Group Ironmen powinni móc korzystać z udogodnień zbudowanych przez innych członków grupy, nawet jeśli sami ich jeszcze nie postawili. To przeoczenie, które zostanie naprawione w najbliższych tygodniach.
Sail Clickbox
Zespół planuje powiększyć model Cargo Hold, aby ograniczyć sytuacje, w których gracze przypadkowo klikają żagle zamiast ładownię. Jeśli to nie wystarczy, rozważona zostanie zamiana położenia Cargo Hold z innym „mniej klikalnym” udogodnieniem na pokładzie.
Naprawy łodzi
W przyszłym tygodniu Shipwrights będą mogli naprawiać łodzie za opłatą. Dodatkowo ulepszanie statku będzie automatycznie przywracać jego pełne HP.
Cargo Hold
Trwają prace nad tym, by utrata przedmiotów w Cargo Hold była mniej bolesna. Twórcy chcą też wyraźniej pokazać graczom, jakie przedmioty tracą po śmierci. Wymaga to jednak ostrożnego zaprojektowania rozwiązania pod kątem wpływu na Courier Tasks, więc może potrwać trochę dłużej.
Whirlpool Surprise (boostowane odblokowania Sailing)
Gracze chcieliby, aby więcej odblokowań powiązanych z Sailing, np. Charting czy budowa Facilities, dało się boostować. Zespół planuje ogólny przegląd tego, co jest boostowalne, a co nie, i wprowadzi odpowiednie zmiany w najbliższych tygodniach.
Plank Sack
Zgłoszono problem z niemożnością korzystania z desek bezpośrednio z Plank Sack podczas konstruowania części statku. Twórcy mają nadzieję zająć się tym w ciągu nadchodzących tygodni.
Nowe logi
W jednej z wcześniejszych zapowiedzi pojawiła się drobna dezinformacja – nowe logi dodane wraz z Sailing nie wypadają obecnie z żadnego Salvaging. Zespół zgodził się zaktualizować droptables w najbliższych tygodniach, tak aby rzadko można było zdobyć wyższe tierowo logi z odpowiednich poziomowo wraków statków.
Zachowanie łodzi przy wylogowaniu
Potwierdzono buga, który po wylogowaniu na morzu potrafi przenieść gracza w niespodziewane miejsce. Twórcy liczą, że uda się go naprawić w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Frost Dragons
Popyt na Frost Dragons (Dragon Sheets) jest obecnie wyższy niż podaż. Zespół bada, jak zwiększyć ilość dostępnych zasobów, np. przez wprowadzenie sekcji dostępnej wyłącznie zadań w jaskini.
Inne planowane zmiany
- Sprawienie, by członkowie załogi zapamiętywali, jakie zadanie wykonywali między zmianami świata.
- Dodanie możliwości wyłączenia ostrzeżeń teleportacyjnych na łodzi („Yes and don’t ask me again”).
- Dodanie wymagań poziomów do punktów dokowania.
- Dalsze zmniejszanie kolorowych efektów zanikania/błysków w Gwenith Glide.
- Dodanie opcji „Repair Kit” i „Hull Parts” do Shipwrights’ Workbench.
- Dodanie przełącznika „Auto-Accept Available Cargo”.
Poprawione problemy z Sailing
Twórcy na bieżąco wdrażają hotfixy. Poniżej zebrano najważniejsze z nich, posortowane według dat.
26 listopada
- 12:48 UTC: Crystal Extractor nie działa już w pobliżu doków ani Bank Boat. Wprawdzie twórców bawiły kreatywne zastosowania Crystal Extractor, ale zbyt pasywne zdobywanie Sailing XP podczas „bankstandowania” innych skilli uznali za sprzeczne z ideą skilla.
- Zmniejszono liczbę animacji w Fetid Pools przy The Jubbly Jive, aby poprawić wydajność. Obszar będzie dalej monitorowany i w razie potrzeby otrzyma kolejne optymalizacje.
- Aby każdy gracz zaczynał trial z łodzią w neutralnym stanie, Crystal Extractor resetuje teraz postęp ładunku przy ponownym starcie triala i nie ładuje się, gdy trial jest „zatrzymany”.
- Po wejściu w interakcję z urządzeniem licznik triala zacznie odliczać, a jeśli aktywowano je przed startem triala, zostanie ponownie włączone automatycznie, gdy tylko ruszysz łodzią.
- Naprawiono problemy z dodatkowymi skrzynkami prób i nierównymi kolizjami skrzynek we wszystkich Barracuda Trials. Twórcy nadal będą śledzić feedback w tej sprawie.
- Otwieranie skrzyni kluczem zdobytym w Barracuda Trial nie usunie już klucza, jeśli nie masz miejsca na przedmiot ze skrzyni.
- Niebieskie i zielone ikony na mapie w Gwenith Glide poprawnie odpowiadają teraz swoim teleportom.
- Naprawiono problem z logiką kolizji, który był główną przyczyną blokowania się łodzi. Dodatkowe „punkty zakleszczeń” będą wymagały zmian mapy i będą usuwane w kolejnych aktualizacjach.
- Twórcy proszą, by nadal zgłaszać problemy z zacinającymi się łodziami na Discordzie.
- Dodano opcję w ustawieniach, która pozwala osobno określić, kto może korzystać z twojego Cargo Hold, niezależnie od tego, kto może w ogóle wchodzić na twoją łódź.
- Nie można już przycinać Sails, trzymając Cargo w ręce.
- Strój Carpenter’s outfit poprawnie przyznaje bonus do XP przy wytwarzaniu przedmiotów na Shipwrights’ Workbench.
- Bounty tasks zostały dopasowane do wymaganych poziomów Sailing dla powiązanych NPC, a Narwhals przeniesiono tak, by zadania pozostały dostępne.
- Stwory morskie, które nie powinny dropić bones (np. sharks, rays, kraken), nie zostawiają ich już po zabiciu.
- Poprawiono listę materiałów w skill guide dla teleport focus oraz Rune Salvaging Hook.
- Naprawiono błąd, przez który kamera potrafiła „schować się w róg” po wejściu na łódź znajomego.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego użycie Repair Kits nie aktualizowało HP statku w panelu Sailing po lewej stronie.
- Ułatwiono graczom zrozumienie, jak wrócić do Pandemonium w trakcie questa.
- Przycisk w Collection Log dla Shellbane Gryphon oraz Scurrius prowadzi teraz do właściwych wpisów.
- Sailing można już wybrać jako aktywność skillingową w wydarzeniach klanowych.
- Poprawiono literówki w komunikatach przy otrzymywaniu Shark Paint, w podpowiedziach do odblokowywania utworów muzycznych Sailing oraz w examine tekstcie NPC Parleying Preston.
24 listopada
- Gracze nie otrzymują już 500 Magic XP za złożenie Medallion of the Deep.
21 listopada
- Bounty Task Drops nie mogą być już zdobywane poprzez walkę z morskimi stworami na lądzie.
- Naprawiono problem z zadaniami Sea Charting: „Help the meteorologist document the local weather on a small island east of the Kharazi Jungle” oraz „Help the meteorologist document the local weather on the southern coast of Neitiznot”. Oba miejsca zostały przeniesione w bardziej dostępne lokalizacje.
- Opcja „Quick Deposit” respektuje teraz limit 2 000 Cannonballs w Cargo Hold.
- Gracze, którzy próbowali używać nowych Sailing ores w Blast Furnace, mogli się w ten sposób zablokować. Dodano opcję „Empty”, która przywraca normalne działanie, a w przyszłej aktualizacji pojawi się trwałe zabezpieczenie przed takim soft-lockiem.
20 listopada
- Cargo Hold zostało tymczasowo zablokowane – dostęp ma wyłącznie Captain, co uniemożliwia interakcje multiplayer na ładowni.
- Usunięto część słów z puli do nadawania nazw łodziom, aby uniknąć niefortunnych kombinacji. Część graczy może zauważyć, że nazwa ich statku została zmieniona.
- Wprowadzono hotfix ograniczający maksymalną liczbę Cannonballs w Cargo Hold do 2 000 (dla każdego typu).
- Naprawiono błąd, przez który ograniczenia bogactwa uniemożliwiały Group Ironmen wypłacanie cargo z portowych zadań.
- Dwarf Multicannon został ponownie włączony do walki ze stworami morskimi, a jego obrażenia skalują się poprawnie względem redukcji obrażeń stosowanej do zwykłego combat przy walce z tymi potworami.
- Poprawiono drop rate dla Squid Beaks.
19 listopada
- 08:37 UTC, 19 listopada: naprawiono problem, przez który tablica Hall of Fame w HiScores nie była aktualna.
- 13:20 UTC, 19 listopada: specjalna woda w Daddy’s Special Water była bardziej hojna niż zamierzono – teraz daje odpowiednią ilość XP.
- 17:45 UTC, 19 listopada: balans stworków morskich oparto na obrażeniach graczy, ale Dwarven Multicannon nie był uwzględniony w obliczeniach. Tymczasowo wyłączono go z walki z potworami morskimi; rola multicannona zostanie przeanalizowana i zbalansowana w kolejnych dniach.
- 21:40 UTC, 19 listopada: Sea Charting drinks mogą teleportować łódź, co niezamierzenie czyściło Cargo Hold. Przedmioty utracone w ten sposób zostały przywrócone poszkodowanym graczom.
Jak obsługiwane są zgłoszenia bugów i feedback
Sailing był testowany w Alfie i Becie, ale przy tak dużej aktualizacji pewne błędy i nieoczekiwane problemy są nieuniknione. Zgłoszenia będą triagowane głównie na podstawie wpływu na graczy – w pierwszej kolejności naprawiane będą najbardziej „game-breaking” bugi.
Najważniejsze zgłoszone problemy będą odnotowane w tym właśnie news poście, a w przypadku kwestii wpływających na dostępność serwerów aktualizowana będzie też strona Game Status. Mniejsze błędy i drobne problemy będą zbierane w specjalnej przestrzeni na OSRS Discord, aktualizowanej tak często, jak to możliwe.
Część bugów da się naprawić od razu, inne wymagają rebootu świata. Decyzja o czasie wyłączenia serwerów będzie zależeć od tego, jak bardzo dany problem wpływa na rozgrywkę. Jeśli spotkasz buga, twórcy bardzo proszą o skorzystanie z przycisku zgłaszania błędów w grze.
Zgłoszenia można wysyłać również na Discordzie w kanale „Sailing”, co jest szczególnie przydatne, bo pozwala dołączać zrzuty ekranu i pliki. Twórcy monitorują także X, Reddit, Instagram, Facebook i inne kanały społecznościowe – zachęcają do dzielenia się tam uwagami i liczą, że uda im się odpowiadać na najważniejsze tematy.
Przewodnik po ustawieniach Sailing
Warto zajrzeć do ustawień i w polu wyszukiwania wpisać „Sailing” – pojawi się szereg opcji z kategorii Gameplay, Interfaces oraz Warnings, które pozwalają dopasować prowadzenie statku do własnych preferencji.
Zachowanie statku na morzu
- Możesz zdecydować, czy łódź ma się zatrzymywać, gdy opuszczasz helm.
- Możesz wybrać, czy zmiana heading zatrzymanego statku powinna automatycznie wprawić go w ruch – zawsze, nigdy lub tylko za pierwszym razem.
- Możesz włączyć lub wyłączyć hint arrows dla Current Duck i Barracuda Trials.
Wyświetlanie informacji o Sailing
- Ustaw, czy panel Sailing Side Panel ma być widoczny zawsze, czy tylko wtedy, gdy jesteś na pokładzie.
- Zdecyduj, czy chcesz widzieć pop-up, gdy zchartujesz nowy punkt.
- Możesz włączyć lub wyłączyć podpowiedzi charting hints w Captain’s log.
- Włącz komunikaty w chatboxie z listą materiałów przy przeglądaniu wymagań do customizacji łodzi.
- Zdecyduj, czy gra ma ostrzegać cię przed dropowaniem przedmiotów na łodzi.
Ostrzeżenia przed kosztownymi pomyłkami
Gra może wyświetlić ostrzeżenia zanim:
- Napijesz się z Forgotten Crate na morzu.
- Anulujesz Port Task.
- Zdeponujesz cargo w złym porcie.
- Opuścisz łódź, gdy w Cargo Hold nadal znajdują się przedmioty (ratunek dla zapominalskich).
- Otworzysz Cargo Hold na cudzej łodzi, gdzie nie będziesz mógł odzyskać przedmiotów.
Porady i triki do Sailing
Port Tasks to pierwsza rzecz, z jaką najpewniej zetkniesz się po ukończeniu questa Pandemonium. Przenoszenie cargo z punktu A do punktu B jest proste, a od poziomu 7 możesz trzymać jednocześnie dwa zadania. Warto wykorzystywać to, by brać kilka zadań prowadzących w podobnym kierunku i przy okazji „podbierać” dodatkowe taski po drodze.
Samo wykonywanie Port Tasks to solidna metoda, ale eksploracja oceanu daje ogromne korzyści – zarówno w postaci XP, jak i wygody. Za pełne zchartowanie obszaru otrzymujesz sporą porcję bonusowego XP i odblokowujesz rapids, które przyspieszają podróże. Już na wczesnych poziomach znajdziesz ponad 50 punktów Charting, część dostępnych od poziomu 1. Warto też regularnie ulepszać łódź – np. zainwestować w Iron Helm i ulepszać sails oraz hull wraz z postępami, żeby wycisnąć z rapids maksimum prędkości.
Dobrą praktyką jest posiadanie aktywnego Port Task (lub dwóch) za każdym razem, gdy wypływasz w morze – niezależnie, czy szukasz Salvaging, czy tylko chartujesz nowe miejsca. Dzięki temu zawsze masz w zapasie trochę Sailing XP do „wypłacenia” przy zadaniu.
Warto wypatrywać losowych encounterów: ratowanie rozbitka, podmuch wiatru pozwalający kilka razy z rzędu trimować sails, tajemniczy ocean man prowadzący do nowych lądów i wiele innych. Każde takie zdarzenie to szansa na dodatkowe XP lub loot.
Dodatkowe Charting Tools możesz zdobyć z wczesnych questów – np. Crowbars z „Prying Times” na poziomie 15 oraz Current Duck z „Current Affairs” na poziomie 22. Dają one kolejne możliwości chartingu, a same questy przyznają przy okazji Sailing XP.
Z każdym nowym Notice Board odblokowanym przy kolejnych dokach warto przenosić się właśnie tam – pojawiają się na nich wyższo-poziomowe zadania z lepszym Sailing XP. Możesz po prostu teleportować się do nowej tablicy i odzyskać statek (o ile nie masz w Cargo Hold niczego, czego nie chcesz stracić), albo dopłynąć tam samodzielnie, odhaczając po drodze kolejne punkty Charting.
To tylko jedna z wielu możliwych ścieżek przez morza Gielinor – piękno Sailing, podobnie jak całego Old School, polega na tym, że możesz grać dokładnie tak, jak lubisz.
Ostatnie hotfix’y – piątek, 21 listopada
Bounty Task Drops nie mogą być już zdobywane przez walkę ze stworami morskimi prowadzoną z lądu. Część graczy wykorzystywała Dwarf Multicannon na wyspach zamiast Cannon na łodzi, aby szybciej zdobywać Sailing XP z Bounty Tasks. Twórcy doceniają kreatywne metody treningu, ale uważają, że przyznawanie Sailing XP za pętlę rozgrywki, która praktycznie nie zawiera Sailing, idzie za daleko.
Inne poprawki z tego dnia:
- Naprawiono dwa zadania Charting, w których współrzędne były trudno dostępne („Help the meteorologist document the local weather on a small island east of the Kharazi Jungle” oraz „Help the meteorologist document the local weather on the southern coast of Neitiznot”). Oba miejsca przeniesiono w bardziej przyjazne lokalizacje.
- „Quick Deposit” respektuje teraz limit 2 000 Cannonballs w Cargo Hold.
- Dodano opcję „Empty” dla nowych Sailing ores używanych przy Blast Furnace, aby gracze nie mogli przypadkowo zablokować sobie dostępu do tej aktywności. W przyszłej aktualizacji pojawi się trwalsze zabezpieczenie przed soft-lockiem.
Ostatnie hotfix’y – czwartek, 20 listopada
Horizon’s Lure i Whirlpool Surprise
Wymagania do odblokowania drink crates były przypadkowo niższe niż planowano – liczbę odblokowań oparto na liczbie wykonanych chartów zamiast ukończonych seas. Prawidłowe wymagania to:
- Kraken Ink Stout – 5 seas w Ardent Ocean oraz 5 seas w Unquiet Ocean.
- Perildance Bitter – 8 seas w Western Ocean oraz 5 seas w Shrouded Ocean.
- Trawler’s Trust – 50 seas we wszystkich oceanach łącznie.
- Horizon’s Lure – 70 seas we wszystkich oceanach łącznie.
Przy okazji wykryto, że buff XP z Horizon’s Lure nie działa poprawnie na Barracuda Trials oraz ukończenia Port Tasks. Sprawa jest w trakcie analizy, a gracze zostaną poinformowani, gdy pojawią się dalsze szczegóły.
Twórcy rozumieją, że dla osób, które odblokowały nagrody wcześniej, wiadomość o podniesieniu wymagań może być frustrująca. Widziano też uwagi, że nagrody z Charting poza drinkami są mało ekscytujące. Dlatego rozważane jest wzmocnienie efektu Whirlpool Surprise.
Obecnie Whirlpool Surprise daje niewidocznego boosta +2 do Sailing oraz buff dla Deckhandiness i Helmsmanship załogi. Zespół myśli o dodaniu kolejnego bonusu: 1,5% dodatkowego Sailing XP. Ten bonus nie przysługiwałby wstecznie za wcześniejsze użycie drinka i nie wpływałby na XP z Port Tasks ani Barracuda Trials, dopóki nie zostanie rozwiązany problem z Horizon’s Lure opisany wyżej. Dodatkowo efekty XP Whirlpool Surprise i Horizon’s Lure nie będą się kumulować.
Gracze, którzy zdobyli nagrody z drink crates wcześniej, nie skorzystają z ich efektów bez spełnienia nowych wymagań, nawet jeśli drinki są przechowywane w Keg.
Dwarf Multicannon
Dwarf Multicannon został ponownie włączony do walki z morskimi stworami. Zarówno ono, jak i Poison Damage oraz Burn Damage skalują się teraz poprawnie z redukcją obrażeń używaną w walce z potworami morskimi.
Nad czym trwają prace – czwartek, 20 listopada
Twórcy ogłosili buff do Sea Charting XP, który ma przyspieszyć wczesny grind Sailing. Różnica w XP zostanie retroaktywnie dodana graczom w formie coldfixa jeszcze tego dnia. Uwzględnieni będą również ci, którzy z powodu buga dostali mniej XP z Charting przed porannym hotfixem.
Światy gry będą wyłączone na co najmniej 40 minut około 14:15 UTC, a z bonusu skorzystają konta, którym brakuje przynajmniej 100 Sailing XP. Niższe braki uznano za na tyle mało istotne, że dłuższy downtime nie byłby tego wart.
Wypuszczone dzisiaj / wcześniej poprawione
Cargo Hold – multiplayer
Obecnie możliwość wejścia na cudzą łódź jest powiązana z ustawieniami prywatności (Private Chat: „Friends”, „All” lub „Off”). Oznaczało to, że gracze mogli wejść na statek innej osoby i – w zależności od ustawień – dostać się do jej Cargo Hold. Tematycznego piractwa nigdy za wiele, ale gra nie komunikowała jasno, że te same ustawienia kontrolują dostęp do łodzi, podobnie jak w Player-Owned House.
W krótkim terminie Cargo Hold został więc zablokowany wyłącznie dla Captain. W przyszłym tygodniu pojawi się osobne ustawienie pozwalające ponownie otworzyć ładownię dla pasażerów – domyślnie wyłączone. Jeśli chcesz uniknąć niechcianych pasażerów, nadal możesz korzystać z ustawień „friends” czy „private”. W dłuższej perspektywie twórcy chcą dać więcej opcji – np. dostęp tylko dla friends, tylko dla clan itd.
Nazwy łodzi
Z puli słów używanych przy generowaniu nazw łodzi usunięto część pozycji, by uniknąć niestosownych kombinacji. Niektórzy gracze mogą zobaczyć nową nazwę statku.
Jeśli nie przepadasz za niszczeniem łodzi, żeby zdobyć nową, gdzieś na morzach spotkasz NPC, który załatwi rename statku. Odblokowujesz tę możliwość około poziomu 60 Sailing.
Zgubione przedmioty
Kilka sea drinks przenosiło gracza z dala od łodzi (co było zamierzone), ale skutek uboczny był taki, że przedmioty w Cargo Hold znikały. Dotyczyło to następujących drinków:
- Slug Balm
- Way Home
- Elven Wine
- Fishier Stout
- Exile’s Welcome
- Winter Sun
- Martini
- Portal Perry
- Sea Shandy
Bug został naprawiony, a twórcy wdrożyli fix przywracający następujące przedmioty wszystkim poszkodowanym:
- Cannonballs
- Deep Sea Trawling Fish (w tym Offcuts)
- Repair Kits
Cargo Hold – zapobieganie utracie przedmiotów
Cargo Hold wciąż czyści zawartość przy wywróceniu łodzi (capsizing) lub teleportacji. To celowa decyzja projektowa – zawartość Sailing balansowano w oparciu o podróżowanie tam i z powrotem łodzią. Twórcy rozumieją jednak, że utrata dużej liczby rzeczy naraz jest frustrująca. Dzisiejszy hotfix wprowadza więc limit 2 000 Cannonballs na Cargo Hold (dla każdego typu). W przyszłym tygodniu zespół będzie szukał bardziej eleganckich rozwiązań.
Inne
- Naprawiono błąd, przez który ograniczenie bogactwa uniemożliwiało Group Ironmen wypłacanie cargo z portowych zadań.
Plan na przyszły tydzień
Twórcy nadal przyjmują feedback i jak najszybciej triage’ują bugi. Najważniejsze, planowane na kolejny tydzień zmiany to:
Boats Getting Stuck
Zespół spróbuje naprawić część problemów z blokowaniem się łodzi – szczególnie przy portach – za pomocą poprawki silnika. W innych miejscach potrzebne będą indywidualne poprawki mapy. Na OSRS Discord powstanie specjalne miejsce do zgłaszania takich lokalizacji.
Shipyard
Prompt „Check Materials” w Shipyard jest obecnie domyślnie wyłączony. W przyszłym tygodniu stanie się domyślnie włączony. Warto zajrzeć do zakładki „Sailing” w Settings Menu, żeby sprawdzić pozostałe opcje.
Pozostałe
- Trwają prace nad tym, by lepiej wytłumaczyć graczom, jak wrócić do Pandemonium po teleportacji w trakcie questa.
- Zespół analizuje feedback społeczności UIM dotyczący restrykcji Cargo Hold.
- Naprawiany jest błąd, przez który przycisk w Collection Log dla Shellbane Gryphon otwierał zakładkę Scurrius.
- Poprawionych zostanie kilka zauważonych literówek.
- Do karty Clans zostanie dodana opcja Sailing Skilling Event.
- Część stworów morskich niesłusznie dropi bones (np. sharks) – zostanie to poprawione w przyszłym tygodniu. Do tego czasu można „cieszyć się dodatkowymi kośćmi”.
- Naprawiony zostanie bug, w którym użycie Repair Kits w Shipyard nie aktualizuje wizualnie HP statku w menu Sailing.
- Ukończenie Pandemonium stanie się wymaganiem do korzystania ze Spyglass.
- Filtr poziomów w interfejsie Sea Charting zacznie brać pod uwagę quest requirements dla aktywności Charting.
- Jeden z graczy odkrył, że zadanie Sailing Mermaid powinno akceptować odpowiedź „Rune Med Helm”, a nie tylko „Iron Med Helm”. Zostanie to naprawione.
- Construction skilling outfit zacznie działać na Shipwrights’ Workbench.
Coldfix z 20 listopada – 16:05 UTC
Dodawanie zaległego Sailing XP
- 18:30 UTC: Retroaktywne Sailing XP zostało pomyślnie dodane wszystkim kontom. Dostęp do Tombs of Amascut oraz Theatre of Blood został przywrócony.
- 17:50 UTC: Część graczy wciąż mogła nie mieć zwróconego całego XP. W trakcie przetwarzania kont, które jeszcze czekały na zwrot, gracze byli siłą wylogowywani – jeśli ktoś znajdował się w walce, logout następował po jej zakończeniu. Na czas operacji dostęp do Tombs of Amascut i Theatre of Blood został tymczasowo wyłączony.
Wstępne szacunki czasu potrzebnego na zwrot XP okazały się błędne. Zamiast trzymać całą grę offline jeszcze dłużej, twórcy zdecydowali się szybciej włączyć światy i dokończyć rozdawanie XP na żywo, wylogowując po kolei tylko konta, które tego wymagały. Graczy ostrzegano przed podejmowaniem ryzykownych aktywności w tym czasie – w pierwszej kolejności obsługiwano konta HCIM.
Aktualizacja Sailing – 19 listopada (21:40 UTC)
Twórcy podsumowują pierwszą dobę Sailing: setki tysięcy graczy spróbowały nowego skilla, zdobywając już ponad miliard Sailing XP i odblokowując mnóstwo nagród (w tym ponad 972 Soups). Jednocześnie widać wyraźnie, że odczucia graczy co do early game różnią się od założeń projektowych, szczególnie między poziomami 1–30.
Po analizie danych i feedbacku zapowiedziano szereg buffów, które mają poprawić tempo progresji na wczesnych poziomach.
Zmiany w XP i progresji
- Zwiększono bazowe XP za każdy odkryty Charting point. Różnica w XP zostanie retroaktywnie dodana wszystkim, którzy już odkryli dane punkty (w ramach coldfixa następnego dnia).
- XP za generic charting point: wzrost z 15 do 35 XP.
- XP za Spyglass charting point: wzrost z 15 do 50 XP.
- XP za Drink Crate charting point: wzrost z 20 do 75 XP.
- XP za Current Duck charting point: wzrost z 30 do 125 XP.
- XP za Mermaid Dive point charting: wzrost z 60 do 175 XP.
- XP za Weather troll point charting: wzrost z 120 do 250 XP.
- Zwiększono XP za pełne zchartowanie fragmentu morza. Różnica XP będzie retroaktywna (także via coldfix), choć interfejs do czasu aktualizacji wciąż pokazuje stare wartości.
- Level 5 Seas: z 100 do 190 XP.
- Level 12 Seas: z 200 do 270 XP.
- Level 22 Seas: z 470 do 510 XP.
- Level 24 Seas: z 570 do 590 XP.
- Zwiększono o 20% XP za ukończenie Port Tasks między poziomami 1–30.
- Nie ma możliwości retroaktywnego doliczenia brakującego XP z tych zadań.
- Zwiększono o 20% XP z Shipwreck salvage między poziomami 1–30.
- Tu również nie da się wstecznie przyznać dodatkowego XP.
- Wydłużono o minutę czas, przez jaki utrzymuje się każdy Shipwreck salvage.
- Liczenie czasu despawnu salvage zaczyna się w momencie, gdy gracz rozpoczyna jego wydobycie.
Zmiany nie sprawią, że early game w Sailing stanie się błyskawiczny, ale powinny wyraźnie poprawić odczucie progresji i nagradzać eksplorację morza.
Construction XP
Sailing niechcący wprowadził bardzo mocno AFK-owy sposób trenowania Construction przez pracę na Sailing workbenches, z XP zdecydowanie wyższym, niż zakładano względem włożonego wysiłku. W grze istnieje już „ustalona” wartość XP za każdy plank i twórcy starają się jej trzymać.
Zamiast wydłużać animacje (co negatywnie odbiłoby się na ważnych przedmiotach Sailing, jak Boat Repair Kits), podjęto decyzję o zmniejszeniu o połowę Construction XP przyznawanego z planks na Sailing workbenches. Zespół będzie nadal monitorować feedback na ten temat.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/sailing---known-issues—fixes-?oldschool=1.
Autor
Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności
Przebudowa ubezpieczenia petów i więcej
Bezpłatne odzyskiwanie petów, usprawnienia zadania Sheep Herder, numeracja portów Charter Ship, wyżs...
Sailing – opinie z pierwszego tygodnia i poprawki
Jagex podsumowuje pierwszy tydzień umiejętności Sailing, wprowadza serię poprawek oraz zapowiada kol...
Player Support – najnowsze aktualizacje
Jagex podsumowuje postępy od kwietnia: usprawnienia Jagex Launcher (m.in. lepsza wydajność i instala...