Sailing już dostępne!
Nowa umiejętność Sailing trafiła do Old School RuneScape, przynosząc ponad 30 nowych wysp, świeże metody treningu, nagrody oraz questy związane z żeglugą po morzach Gielinoru. Sprawdzamy plan startu, podstawy treningu i najważniejsze zmiany wokół premiery.
Sailing, 24. umiejętność w Old School RuneScape, wchodzi dziś do gry jako jedna z największych aktualizacji w historii. Na graczy czeka ponad 30 nowych wysp, nowe metody treningu, nagrody, questy i mnóstwo morskich aktywności rozsianych po całym Gielinorze.
Plan dnia premiery (19 listopada, czasy w UTC)
Premiera Sailing została rozłożona na kilka etapów w ciągu dnia, aby zapewnić płynne wdrożenie aktualizacji.
- 7:15 UTC – uruchomiony zostaje systemowy timer aktualizacji.
- 8:00 UTC – światy gry zostają na krótko wyłączone na czas wgrania aktualizacji.
- 8:00–8:15 UTC – światy wracają online, gracze mogą się logować, ale nie mogą jeszcze rozpocząć Sailing. Ponieważ umiejętność jest już technicznie aktywna, Max capes nie będzie można nosić, dopóki nie zdobędziesz 99 Sailing. W międzyczasie możesz użyć knife na połączonych capes, aby je rozdzielić.
- 8:15–10:00 UTC – zespół wykonuje ostatnie testy na żywych światach. Gracze mogą normalnie grać, ale Sailing pozostaje zablokowane.
- Ok. 10:00 UTC – jeśli testy wypadną pomyślnie, Sailing zostanie odblokowane dla wszystkich członków bez ponownego restartu światów i od razu będzie można wyruszyć w pierwszy rejs.
Czym jest Sailing?
Sailing to nowa umiejętność typu utility. Jako kapitan własnej łodzi zarządzasz załogą i eksplorujesz zawartość dostępną wyłącznie na morzu. Oceany Gielinoru przestają być tylko „niebieskim dywanem” na mapie, a stają się pełnoprawnym polem do gry.
Wraz ze wzrostem poziomu Sailing możesz ulepszać swoją łódź, aby docierać do coraz groźniejszych, nieodkrytych akwenów. W takich miejscach może wydarzyć się wszystko – kluczowe jest, by zadbać o łódź i załogę, aby móc wrócić cało z wyprawy i opowiadać o niej innym.
Sailing pozwala żeglować gdzie chcesz i kiedy chcesz, samodzielnie wybierając kurs pośród nowych wysp i aktywności. Zespół podkreśla, że pracował nad tym, by Sailing czuło się jak naturalna część Old School, jakby mogło istnieć w grze od samego początku. Wyścig do 99 Sailing właśnie się zaczyna.
Jak zacząć Sailing
Sailing jest dostępne dla wszystkich członkowskich kont po ukończeniu wprowadzającego questa „Pandemonium”. Quest nie ma wymagań – wystarczy porozmawiać z Will i Anne na dokach w Port Sarim, aby rozpocząć przygodę.
Po ukończeniu questa otrzymasz własny Raft oraz Captain’s Log. Więcej o pierwszych krokach treningowych Sailing i rekomendowanych kierunkach rozwoju znajdziesz w blogu „How to prepare for Sailing”.
Ulepszanie i zarządzanie łodzią
Swoim Raft (i późniejszymi łodziami) możesz zarządzać, odzyskiwać je i personalizować, rozmawiając z Shipwright w większości dużych portów. To on przeniesie cię do obszaru zwanego Shipyard.
Shipyard
Shipyard to miejsce, w którym dostosowujesz swoją łódź. Podobnie jak w Construction, musisz mieć przy sobie hammer i saw oraz wymagane materiały – Shipyard nie ma własnego banku. Wraz z rozwojem Sailing odblokujesz porty z wygodniejszym dostępem do Shipyard, w tym takie, które znajdują się blisko banku i oferują inne udogodnienia.
Klikając na „Boat Schematics Board”, możesz modyfikować lub ulepszać elementy łodzi, takie jak Hull, Keel czy Sails, by zwiększyć ich odporność. Mocniejsze komponenty pomogą przetrwać starcia z przeciwnikami na morzu oraz złe warunki pogodowe.
Dodatkowe facilities na łodzi możesz dodawać lub zmieniać, wchodząc po trapie na pokład i klikając bezpośrednio w wybrany slot obiektu.
Jak trenować Sailing
Istnieją cztery główne metody treningu Sailing: Port Tasks, Shipwreck Salvaging, Sea Charting oraz Barracuda Trials. Nie wszystkie są dostępne od razu – blog „How to prepare for Sailing” podpowiada, na czym skupić się w początkowej fazie.
Port Tasks
Port Tasks polegają na świadczeniu usług transportowych lub bojowych dla NPC z wykorzystaniem twojej łodzi. Zlecenia pobiera się z Notice board w większości dużych portów. Początkowo możesz mieć tylko jedno zadanie naraz, ale wraz z poziomem Sailing limit ten rośnie.
Obecnie istnieją dwa typy Port Tasks: Courier i Bounty. Courier polega na przewożeniu Cargo z jednego portu do drugiego, a Bounty wymaga zniszczenia konkretnego potwora na morzu i dostarczenia łupu do wskazanego portu.
Gameplay Loop – Port Tasks
- Upewnij się, że twoja łódź ma Cargo Hold. Na poziomie 1 twój podstawowy Raft będzie miał go już wbudowanego.
- Kliknij Notice Board w jednym z większych portów.
- Wybierz zadanie, do którego spełniasz wymagania – dokładnie sprawdź szczegóły.
- W przypadku Courier Tasks zwróć uwagę, ile sztuk Cargo musisz przewieźć.
- Przy Courier Task odbierz Cargo z Cargo Supplies box we właściwym porcie i załaduj je do łodzi.
- Jeszcze raz upewnij się, że masz wymaganą liczbę sztuk Cargo, zanim wyruszysz w rejs.
- Dopłyń do docelowego portu.
- Przy Bounty Tasks zadbaj o to, by łódź była wyposażona w Cannon do walki z celem na morzu. Warto też przygotować repair kit dla łodzi (więcej o nim później).
Nagrody za Port Tasks
Port Tasks nagradzają Sailing XP oraz GP.
Dodatkowo możesz zdobyć Shark Paint – specjalny rodzaj farby wykorzystywanej w Shipbuilding. Shark Paint ma szary kolor, jest jednorazowego użytku i wypada dość często.
Shipwreck Salvaging
Shipwreck Salvaging pozwala przekuć cudze niepowodzenie w twój zysk. Na morzach czeka wiele zatopionych statków pełnych cennych skarbów, które możesz spróbować odzyskać.
To spokojna, dość AFK-owa metoda treningu Sailing. Wystarczy założyć na łódź Salvaging Hook, a następnie podpłynąć do Shipwreck Salvage point i rozpocząć zbieranie Salvage, które można przechowywać w Cargo Hold. Po powrocie do portu przetwarzasz Salvage na użyteczne materiały.
Gameplay Loop – Shipwreck Salvaging
- Upewnij się, że twoja łódź ma odpowiedni Shipwreck Salvaging Hook dla twojego poziomu Sailing.
- Dopłyń łodzią w zasięg obszaru Shipwreck Salvaging, zaznaczonego na World Map.
- Zatrzymaj łódź w pobliżu wraku, kliknij na facility Salvaging Hook i zacznij wydobywać Salvage. Za każdy odzyskany przedmiot otrzymasz niewielką porcję Sailing XP.
- Salvage trafia bezpośrednio do twojego ekwipunku – możesz przenieść go do Cargo Hold i kontynuować wydobycie albo wrócić do portu i posortować Salvage przy Salvaging Station. Samo sortowanie także daje Sailing XP.
- Podczas testów Alpha i Beta zaobserwowano, że gracze potrafią znacznie przyspieszyć XP z Shipwreck Salvaging, kosztem sortowania większej ilości Salvage w portach lub porzucania ich na ziemi. Twórcy są ciekawi, jak wpłynie to na wyścig do 99.
Nagrody za Shipwreck Salvaging
Shipwreck Salvaging zapewnia Sailing XP oraz ogólne materiały wykorzystywane w Shipbuilding.
Sea Charting
Korzystając z Captain’s Log, możesz dokumentować i badać nieodkryte dotąd obszary mórz, tworząc własne mapy.
Chartin’ Charles, NPC znajdujący się w jaskini na Pandemonium, wyjaśnia zasady Sea Charting – jeśli masz wątpliwości, warto do niego zajrzeć.
Niektóre aktywności chartingowe wymagają specjalnych narzędzi, inne wystarczy „zaznaczyć”, dopływając do nich i klikając obiekt, by dodać go do Captain’s Log. Istnieje wiele typów aktywności, więc dokładny gameplay loop będzie się lekko różnił w zależności od zadania.
Gameplay Loop – Sea Charting
- Otwórz Captain’s Log i wybierz obszar morza, który chcesz zacząć chartować. Możesz filtrować wpisy po grupach mórz lub wymaganiach poziomu. Domyślnie Captain’s Log ukrywa spoilery eksploracji – aktywności pojawiają się jako „???”. Jeśli nie chcesz tej zasłony, możesz ją wyłączyć w Settings.
- Upewnij się, że masz odpowiednie narzędzie do chartingu wybranych aktywności. Niektóre narzędzia są zablokowane za konkretnymi questami (zarówno nowymi, jak i już istniejącymi). Możesz trzymać narzędzia chartingowe w Cargo Hold – pamiętaj tylko, by w momencie użycia mieć je w ekwipunku.
- Dopłyń do wybranej aktywności chartingowej. Jeśli nie wiesz, gdzie jej szukać, sprawdź podpowiedzi w Captain’s Log. Większość miejsc ma w świecie gry wyraźny wskaźnik wizualny albo NPC, jak Mermaid czy Troll Meterologist.
Narzędzia do Sea Charting
Oto zestaw narzędzi wykorzystywanych w Sea Charting:
- Captain’s Log – służy do zapisywania i dokumentowania chartingu mórz oraz podaje informacje o tym, gdzie możesz chartować.
- Spyglass – pozwala obserwować szczególne obszary, gdy twoja łódź znajduje się nad grupą bąbelków na powierzchni oceanu.
- Portable Weather Station – używane do mapowania wzorów pogodowych na morzu dla Troll Meteorologist.
- Current Duck – śledzi prądy morskie, gdy twoja łódź znajduje się na falowaniu oceanu; stawiasz kaczkę i podążasz za nią.
- Crowbar – umożliwia wyważanie skrzyń znalezionych na morzu i podjęcie decyzji, czy wypić ich zawartość.
- Deep Sea Helmet oraz Deep Sea Apparatus – wspólnie służą do zbierania danych o głębokości morza po udzieleniu pomocy mermaids.
Nagrody za Sea Charting
Za każdy punkt chartingu otrzymujesz jednorazowe Sailing XP, a dodatkowe porcje doświadczenia wpadają za ukończenie całych mórz, oceanów oraz regionów. Aby odebrać bonus XP za ukończone oceany i pełną komplecję, musisz porozmawiać z Chartin’ Charles na Pandemonium.
Po zchartowaniu całego morza odblokowujesz w danym obszarze rapids – prądy wodne, które dają niewielki bonus do prędkości żeglowania. Aby z nich korzystać, łódź musi mieć odpowiednio ulepszone Tillers.
Dodatkową nagrodą są napoje wzmacniające ciebie i załogę. Odblokowuje się je, kończąc charting konkretnych zestawów mórz. Możesz je wypić samodzielnie albo wlać do facility Keg na łodzi – wtedy buff obejmuje wszystkie akcje wykonywane na pokładzie. Kieliszki napełniasz bezpośrednio z Keg, a efekty można stackować, budując kilka Keg facilities – nie da się jednak zastosować tego samego buffa podwójnie.
Twórcy chcą, by część nagród została odkryta organicznie w grze – na start rekomendują rozmowę z Chartin’ Charles.
Barracuda Trials
Barracuda Trials to czasowe wyzwania testujące znajomość mechanik nawigacji. Każdy trial ma cztery poziomy trudności: Unranked, Swordfish, Shark oraz Marlin.
Unranked jest przeznaczony dla graczy, którzy chcą na spokojnie poznać trasę i mechanikę – nie oferuje jednak jednorazowych nagród, więc możesz go pominąć, jeśli czujesz się pewnie.
Aby odblokować kolejną trudność danego trialu, musisz ukończyć poprzednią. Swordfish jest najniższym poziomem, a Marlin najwyższym. Pierwsze ukończenie danej trudności zapewnia większą, jednorazową porcję XP oraz unikalną nagrodę.
Nagrody za Barracuda Trials
Barracuda Trials dają Sailing XP oraz unikalne nagrody:
- Swordfish – klucz należący do słynnego kapitana; gdzie znajduje się jego chest i co zawiera, musisz odkryć sam.
- Shark – kluczowy przedmiot do zbudowania nowego, unikalnego facility na łodzi, przydatnego w podróży.
- Marlin – przedmiot do budowy kosmetycznych flag wywieszanych na rufie łodzi, zarezerwowanych dla najlepszych żeglarzy Gielinoru.
Nowe questy
Sailing startuje z kilkoma nowymi questami, z których najważniejszy to „Troubled Tortugans”, odblokowujący dostęp do Great Conch. Zaplanowano również sequel o nazwie „Red Reef”, który – zgodnie z wynikami głosowania – ma pojawić się w przyszłym roku. Twórcy zaznaczają jednak, że przyszłoroczne aktualizacje Sailing będą mocno zależały od opinii graczy i mogą ulec zmianie. Więcej o planie wydawniczym znajdziesz w blogu „Sailing launches on November 19th”.
Więcej nagród i aktywności
Wraz z Sailing gra wzbogaca się o nowe surowce oraz metody treningu różnych umiejętności na morzu i nowych wyspach. Szczegółowe opisy konkretnych aktywności znajdziesz w blogach „Sailing Poll 1”, „Sailing Poll 2” oraz „Sailing Poll 3”. Poniżej skrót głównych dodatków powiązanych z Sailing.
Deep Sea Trawling
Deep Sea Trawling to hybrydowa metoda treningu Sailing i Fishing, w ramach której dodano do gry nowe gatunki ryb.
Wystarczy wyposażyć łódź w facility Trawling Net, a opcjonalnie także Chum Bucket i Sonar Orb. Wyższe poziomy Trawling Net pozwalają sięgać głębiej i łowić rzadsze gatunki.
Nowe ryby można przyrządzać jako jedzenie zapewniające dodatkowe efekty.
Lantern Fishing
Lantern Fishing wprowadza dwa nowe typy Squid łowionych za pomocą Harpoon: Swordtip Squid oraz Jumbo Squid. Te stworzenia mają wiele zastosowań – możesz je przerobić na bait, ugotować lub wykorzystać w Herblore jako secondary ingredient do potężnych mikstur.
Nowe drzewa
Dodano cztery nowe typy drzew: Jatoba, Camphor, Rosewood oraz Ironwood. Większość nowych surowców jest powiązana z Shipbuilding, ale działają one tak, jak można się spodziewać w połączeniu z Fletching czy Firemaking.
Nowe blowpipes
Do gry trafiły trzy nowe blowpipes na średni poziom: Ironwood, Rosewood oraz Camphor.
Nowe przedmioty do Farming i Herblore
Farming zyskuje Coral Nurseries – nowy sposób zdobywania podwodnych surowców roślinnych, takich jak Elkhorn, Pillar i Umbral Coral. Mają one silne zastosowania w Herblore.
Możesz też uprawiać Flax, Hemp i Cotton w Hops Patches, z myślą o Shipbuilding.
Dodatkowo w Hardwood Patches da się teraz hodować Rosewood, Ironwood oraz Camphor.
Crab Hunting
Crab Hunting to nowa, angażująca aktywność Hunter, zaprojektowana tak, by zapewniać bardziej przewidywalne i stabilne XP niż wiele istniejących metod.
- Rozstaw pułapki w wyznaczonych miejscach i przynęć je za pomocą Fish Offcut.
- Po pewnym czasie crabs ruszają w stronę przynęty.
- Złapanie craba zawsze kończy się sukcesem po przywabieniu do pułapki – dzięki temu XP jest stałe i niezawodne, niezależnie od poziomu Hunter.
Cannonball Smithing
Do gry trafiły Cannonballs od Bronze do Dragon. Możesz wytapiać Bronze–Rune cannonballs, jeśli spełniasz wymagania Smithing, natomiast Dragon cannonballs są dostępne wyłącznie jako rzadki drop.
Incendiary i Chainshot Cannonballs nie będą dostępne na premierę – zaplanowano je na później.
Thieving Stalls & Chests
Sailing dodaje do gry nowe pickpocketowalne Pirate NPC, Chests oraz Merchant Stalls, w których znajdziesz m.in. clues, materiały i inne łupy. Dla fanów Thieving to dodatkowe, morskie źródło zarobku.
Horn of Plenty
Horn of Plenty to nowy, tradeable przedmiot dla Hunter, zakładany w off-hand i wymagający 50 Hunter. Po założeniu i naładowaniu Gryphon Feathers zapewnia niewidoczny +4 boost do Hunter; gdy jest nienaładowany, boost wynosi +2.
Podczas noszenia Horn of Plenty zużywa 1 ładunek co 1/25 złapanego stwora Hunter. Dodatkowo możesz włączyć tryb, który daje 1/10 szansy na podwojenie złapania. Udane podwojenie zużywa dodatkowe Gryphon Feather, ale nie daje ekstra XP.
Horn of Plenty można zdobyć wyłącznie jako drop z Gryphons oraz ich superior odmian.
Belle’s Folly
Belle’s Folly to odpowiednik Zombie Axe w wersji stab, plasujący się między Dragon Sword a Zamorakian Hasta jako nowa broń na średni poziom.
Przedmiot wypada wyłącznie z Shellbane Gryphon.
Belle’s Folly pojawia się w tarnished stanie – aby ją oczyścić, musisz użyć jej na polishing wheel w Giant’s Foundry. Wymaga to 70 Smithing oraz ukończenia questa Sleeping Giants.
Aquanite Hopper
Aquanites mogą upuścić Aquanite Tendon, tradeable surowiec łączony z Mithril Bar w celu stworzenia Aquanite Hopper. To tradeable off-hand dla Ranged, dający 10% szansy, że crossbow wystrzeli dwa bolts zamiast jednego.
Drugi bolt zadaje o 67% mniej damage, ma niższą accuracy i mniejszą szansę na aktywację efektu enchanted bolt. Co ważne, drugi bolt nie może aktywować enchantu, jeśli pierwszy już go wywołał.
Medallion of the Deep
Podczas żeglugi masz szansę odkryć Medallion of the Deep – niehandlowy przedmiot na slot neck, który działa jak wyspecjalizowany sprzęt do nurkowania. Pozwala on eksplorować podwodne obszary bez dodatkowego wyposażenia.
Medallion of the Deep nie działa jednak w miejscach z restrykcyjnym limitem tlenu, co ma znaczenie dla balansu gry.
Slayer
Premiera Sailing wiąże się także z kilkoma zmianami dla Slayer.
Lava Strykewyrms oraz ich superior wersje zostają dodane do istniejących Wyrm tasks. Strykewyrms mają szansę upuszczać Dragon Sheets – rzadki materiał używany w Shipbuilding – oraz zawsze pozostawiają Strykewyrm Bones.
Pojawiają się również dwie nowe odblokowywane taski: Gryphons oraz Aquanites (wraz z ich superior formami). Do gry wchodzi także Shellbane Gryphon jako nowy Slayer boss, którego można pokonywać wyłącznie w trakcie odpowiedniego Slayer task.
Frost Dragons i balans Slayer
Frost dragons można zabijać zarówno w ramach Slayer tasks, jak i poza nimi – nie wymagają odblokowania za Slayer points.
Podczas testów twórcy sprawdzili, jak długo zajmie graczom pełne ulepszenie wszystkich facilities na łodzi. Okazało się, że wymagany czas był znacznie wyższy niż zakładano. Aby zredukować nadmierny grind, zdecydowano się podnieść weighting i zwiększyć ilości niektórych tasków:
Nieve
- Weighting: 5 (wcześniej 4)
- Quantity: 60–100 (wcześniej 20–30)
Duradel
- Weighting: 5 (wcześniej 4)
- Quantity: 70–120 (wcześniej 30–40)
Zespół przyznaje, że zmiany w treści przegłosowanej w ankietach nie są idealnym rozwiązaniem i podejmowane są z dużą ostrożnością. W tym przypadku pozostawienie pierwotnych wartości mogłoby jednak prowadzić do zbyt długiego, frustrującego grindu tuż po premierze.
Od strony balansu Sailing twórcy będą dalej monitorować opinie graczy i w razie potrzeby wprowadzą kolejne korekty.
HiScores
Na stronie gry pojawi się statyczna podstrona „Pre-Sailing Top 100 Overall”, która upamiętni 100 najlepszych graczy sprzed wprowadzenia Sailing. Ich nicki zostaną „uwiecznione w historii”, a przy nazwie pojawi się specjalny złoty goblet. Teraz czas na nowy wyścig – tym razem do 99 Sailing.
Feedback i zgłaszanie błędów
Sailing to jedna z największych aktualizacji w historii Old School, więc mimo intensywnych testów Alpha i Beta mogą pojawić się nowe błędy i nieoczekiwane problemy.
Zespół będzie priorytetyzował zgłoszenia głównie pod kątem wpływu na rozgrywkę – najbardziej „game-breaking” problemy mają być usuwane w pierwszej kolejności. Najważniejsze, znane błędy będą na bieżąco aktualizowane w specjalnym newspoście „Sailing Known Issues” oraz na Game Status page, jeśli mogą powodować downtime. Mniejsze problemy będą zbierane i opisywane w odpowiedniej sekcji na Official OSRS Discord.
Część błędów będzie naprawiana natychmiast, inne mogą wymagać rebootu światów – każda sytuacja będzie oceniana indywidualnie pod kątem wpływu na graczy.
Jeśli natkniesz się na problem, twórcy zachęcają do skorzystania z in-game bug report button. Możesz też zgłaszać błędy przez Discord (kanał „Sailing”), co ułatwia dołączanie screenów i plików. Proszą jednocześnie, by nie tagować bezpośrednio indywidualnych członków zespołu spoza Community Management.
Zespół regularnie śledzi także X, Reddit, Instagram, Facebook oraz inne platformy społecznościowe – również tam będziesz mógł liczyć na aktualizacje i odpowiedzi w miarę możliwości.
Visual Improvements & Z-Buffer Fixes
W ubiegłym tygodniu Old School otrzymał duży upgrade systemu renderowania – wprowadzono prawdziwe obliczanie głębi 3D (Z-buffering). W praktyce oznacza to, że powierzchnie wyświetlają się w poprawnej kolejności, a świat Gielinoru wygląda bardziej spójnie.
Przy tak dużej zmianie podstawowego systemu – w tym przypadku sposobu liczenia głębi – nietrudno o drobne artefakty graficzne: migające podłogi, przenikające się obiekty czy inne wizualne dziwactwa. Choć nie blokują one gry, są irytujące, dlatego zespół sukcesywnie je usuwa. W tym tygodniu poprawiono m.in.:
- Naprawiono błąd uniemożliwiający widoczność zielonych orbs Whisperer podczas walki.
- Śnieg w Weiss nie pojawia się już nad herb patch, drzewami i kwiatami.
- Tekstury ścian w Villa Lucens w Aldarin nie migoczą.
- Underwall tunnel shortcuts nie są już zasłaniane przez tekstury podłoża.
- Symbole przywoływania Thrall i zaklęć nie migoczą ani nie wnikają w teren.
- Naprawiono problem powodujący, że water pumps w Varlamore wyglądały na szare i mniej szczegółowe.
- Usunięto błędy wizualne w Varlamore Grand Museum, w tym przenikające posągi i brakujące symbole na ścianach.
- Fountains w Player-owned House nie migoczą i nie przenikają już przez podłoże.
- Mounted capes w Player-owned House prawidłowo wyświetlają swoje symbole.
- Usunięto błędy wizualne związane z różnymi fire pits w Gielinorze.
- Wejście do Mor Ul Rek renderuje się poprawnie.
- Trawa w Prifddinas nie przenika już przez modele drzew.
- Górna część Portal Nexus nie jest już widoczna na drugim piętrze Player-owned House.
- Tekstury ścian w Yanille zyskały lepszą głębię i szczegółowość.
- Wejście do Taverley Dungeon nie migocze i wygląda poprawnie.
- Scenery w Villa Lucens nie przenika już przez ściany.
- Naprawiono błąd powodujący niewidoczność torch holders w Yanille.
- Poprawiono widoczność roots na ścianach w Taverley Dungeon.
- Wejście do dungeon na Crandor wyświetla się poprawnie, włącznie z rocks i columns.
- NPC w Aldarin i Draynor renderują się prawidłowo – torsos i inne elementy modeli są widoczne.
- Usunięto wiele błędów wizualnych w Kualti Headquarters i Sunrise Palace – poprawiono wygląd beds, shields, statues, plants, stairs i entrances.
- Ogień i inne efekty wizualne w arenie Grotesque Guardians działają poprawnie przez całą walkę.
- Rozwiązano liczne problemy z clipping affecting Dust Devils, Smoke Devils oraz Thermonuclear Smoke Devil.
- Zulrah teleport scroll wyświetla się właściwie.
- Naprawiono kilka problemów z clipping, m.in. na Port Tyras pier, przy Skullball ground décor oraz fragmentach wall w Catherby i Port Sarim.
- Wejście do Barbarian Assault nie jest już „zapieczętowane”.
Dalsze poprawki wizualne będą wdrażane stopniowo – część razem z środowymi update’ami gry, inne w ramach osobnych aktualizacji engine i klienta. Nie dziw się więc, jeśli świat będzie wyglądał z tygodnia na tydzień odrobinę lepiej, nawet bez osobnego wpisu w patch notes.
Pełną listę znanych problemów i planowanych napraw związanych z Z-bufferingiem znajdziesz na oficjalnym OSRS Discord na kanale #zbuffer-known-issues. Raporty graczy są tu kluczowe – to dzięki nim zespół łatwiej namierza różne „wizualne ciekawostki” rozsiane po Gielinorze.
Digital Audio
Dzisiejsza aktualizacja wprowadza do gry digital audio. Rozszerza to paletę brzmień, z których audio designerzy mogą korzystać przy tworzeniu nowych efektów dźwiękowych, zaczynając od Sailing.
Przykładowo, oceaniczne ambience w nowych morzach zostały przygotowane właśnie z wykorzystaniem digital audio. Celem pozostaje zachowanie charakterystycznego „OSRS sound identity”, ale z dodatkową warstwą jakości i większą elastycznością przy zachowaniu klasycznej estetyki audio.
Pozostałe zmiany
- Naprawiono błąd, w wyniku którego Ring of Suffering tracił charges, nawet gdy efekt recoil był wyłączony.
- Sir Tiffy może teraz pobierać law runes bezpośrednio z twojego rune pouch podczas questa Wanted!.
PvP Rota
PvP rota została przeniesiona do Period B:
- 560 – (UK) – PvP World
- 319 – (US) – Bounty Hunter World
- 579 – (US) – High-Risk PvP World
- 561 – (UK) – Free-to-Play PvP World
- 580 – (US) – LMS Competitive
- World 390 (AUS) dla LMS Competitive zostało wyłączone w tej rocie.
- World 569 (AUS) dla Bounty Hunter zostało wyłączone w tej rocie.
PvP Arena korzysta w tym tygodniu z loadouts typu „Zerker” w Ranked Duels i Tournaments.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/sailing-is-out-today?oldschool=1.
Autor
Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności
Letnie Porządki: Slayer i różne zmiany
Kompleksowe zmiany w umiejętności Slayer, nowe systemy blokowania zadań dla każdego Slayer Mastera o...
Interface Uplift: pierwsza partia ulepszeń UI
Smarter cannonballs, lepsze alerty i szybsze przełączanie światów — do gry trafia pierwszy pakiet zm...
Player Support – najnowsze aktualizacje
Jagex podsumowuje postępy od kwietnia: usprawnienia Jagex Launcher (m.in. lepsza wydajność i instala...