Sailing startuje 19 listopada!
Po trzech latach projektowania, dyskusji i współpracy ze społecznością Jagex potwierdza: nowy skill Sailing wystartuje 19 listopada o 10:00 UTC. Wraz z debiutem wejdą łodzie, załogi, walki morskie, nowe wyspy, questy i świeże metody treningu.
Po trzech latach projektowania, testów i dyskusji ze społecznością Sailing – pierwszy nowy skill w Old School RuneScape – zadebiutuje 19 listopada o 10:00 UTC. Godzina startu w dniu premiery może ulec lekkiej zmianie; więcej szczegółów Jagex przedstawi w kolejnym blogu o Sailing.
Sailing otwiera dostęp do zupełnie nowej zawartości na morzu: własnych łodzi, nowych wysp, aktywności i systemów progresji. Twórcy podkreślają, że skill ma rozszerzać dotychczasowe doświadczenie OSRS, a nie je zastępować – ma naturalnie „wpasować się” w Gielinor, jakby istniał od zawsze. Po Alfach i Becie wiele elementów dopracowano na podstawie publicznych i NDA playtestów. Poniżej – przegląd tego, co dostaniemy w dniu premiery, a także wstępne plany na 2026 rok.
Co zawiera Sailing w dniu premiery?
Budowa statków i ulepszenia
Z odpowiednim poziomem Sailing możesz posiadać do pięciu łodzi jednocześnie. W stoczni (Shipyard) ulepszasz jednostki mocniejszymi komponentami i funkcjonalnymi „facility”, które wspierają rozgrywkę na morzu. Dostępne są trzy rozmiary: raft, small boat i large boat. Część udogodnień zbudujesz przez Construction lub zlecisz Shipwrightowi.
Załoga i multiplayer
Zwerbuj do 10 NPC-ów z całego Gielinoru i proś ich o dołączenie do załogi. Do pięciu członków (lub znajomych graczy) może jednocześnie wspierać cię na pokładzie, obsługując facility i usprawniając rejs.
Walka okrętów
Na morzach roi się od stworzeń, nie wszystkie są przyjazne. Możesz zainstalować Cannon jako facility i bronić się przed zagrożeniami. System walki na morzu działa podobnie do walki na lądzie – bez rajdowych mechanik. Uszkodzenia naprawisz Repair Kits przy Shipwrights’ Workbench.
Pętla rozgrywki Sailing
Podstawowy loop jest prosty, jak w innych umiejętnościach: wykonujesz akcje na facility i zdobywasz XP (np. trimowanie żagli daje XP i chwilowy bonus do prędkości). Oprócz tego przygotowano cztery metody treningu Sailing oraz hybrydową metodę Sailing/Fishing.
Port Tasks
W portach z Port Noticeboards weźmiesz zadania po osiągnięciu wymaganych poziomów Sailing. Dostępne są:
- Courier Tasks – dostarczanie Cargo z punktu A do B.
- Bounty Tasks – eliminacja zagrożenia na morzu i dostarczenie dowodu. Możesz przechować do pięciu zadań jednocześnie (zależnie od poziomu). Twórcy rekomendują łączyć je z innymi aktywnościami Sailing.
Shipwreck Salvaging
AFK-owa metoda: z Salvaging Hook zbierasz Salvage z oznaczonych wraków i zwozisz do portu, by posegregować na surowce. Ładunek trafia do Cargo hold łodzi.
Sea Charting
W Captain’s Log odkrywasz i kartografujesz nowe obszary morza. To aktywność typu „odkryj → jednorazowe XP”. Ukończenie danego obszaru przynosi dodatkowe XP oraz tematyczne nagrody, w tym ulepszenia Sailing.
Barracuda Trials
Rywalizacyjne próby żeglarskie organizowane przez frakcję Barracudas. Na starcie dostępne będą trzy tory:
- The Tempor Tantrum
- Jubbly Jive
- Gwenith Glide
To wymagające, wysoko nagradzane XP-owo wyzwania dla tych, którzy opanują sterowanie i trasy.
Deep Sea Trawling
Dzięki facility Trawling Net łowisz rzadkie ryby daleko od brzegu, zdobywając jednocześnie Sailing i Fishing XP. Nowe, egzotyczne ryby przetworzysz na potężne jedzenie i składniki do Herblore.
Questy
Sailing startuje z nowymi questami. „Pandemonium” pełni rolę wprowadzenia do mechanik. Najbardziej oczekiwany quest to „Troubled Tortugans” – poznasz rasę Tortugans, którym zagrażają Gryphons, a wszystko zaczyna się na Great Conch. Kontynuacja, „Red Reef”, jest planowana na przyszły rok.
Nowe obszary
Na premierę trafi ponad 30 nowych wysp, część z lochami – wszystkie dostępne od razu, z miejscem na przyszłą rozbudowę. Zespół stawia na „environmental storytelling” i eksplorację.
Nowe surowce
Wejdzie wiele nowych zasobów (m.in. rodzaje drewna, rud, skał, ryb, nasion, tkanin). Pojemność banku zostanie zwiększona. Szczegóły w blogu o skillingu i zasobach – większość dostępna od premiery; wyjątkiem są Incendiary i Chainshot Cannonballs (później). Zobacz: szczegóły o skillingu i zasobach.
Nowe metody treningu innych skilli
Odkrywając wyspy, odblokujesz metody wypełniające luki progresji. Od premiery dostępne będą wszystkie opisane w blogach o skillingu/zasobach i Slayer (np. Crab Hunting, Lantern Fishing, Blowpipe Fletching, Pirate Thieving). Zobacz: szczegóły o Slayer i unikatowych dropach.
Unikatowe przedmioty i QoL
Łodzie odblokują liczne udogodnienia w podróży i poza nią (do pięciu zindywidualizowanych jednostek, kosmetyka, pokazy osiągnięć). Nowe teleporty do doków – np. czar „Teleport me to Boat” – lub po prostu rejs wprost do celu. Belle’s Folly (dawniej Gleaming Rapier) to nowa 5-tickowa broń typu stab – alternatywa dla Zamorakian Hasta. Horn of Plenty przyspiesza zbieranie surowców i podbija Hunter.
Co może nadejść w 2026?
To wstępny szkic – Jagex podkreśla, że priorytety po premierze zweryfikuje feedback graczy.
Początek 2026
- The Red Reef (drugi quest linii Tortugans)
- Nowy typ Port Task
The Red Reef ma rozwinąć tortugańską linię fabularną; zarys trzeciego, finałowego questa istnieje, ale to dalsza perspektywa.
Lato 2026
- Small-Scale Boss na morzu
- Player-Designed Island
Wyspa projektowana przez graczy była pierwotnie planem na premierę, ale konkurs wystartuje po debiucie, by społeczność mogła najpierw poznać istniejące wyspy i ramy projektowe.
Jesień 2026
- Nowa Barracuda Trial
- Sequel Quest (kontynuacja istniejącej linii)
Końiec 2026
- Sea Expansion
Szybsze aktualizacje (jak Red Reef czy nowy typ Port Task) trafią wcześniej; większe elementy (wyspa społecznościowa, boss morski) wymagają więcej czasu na kod i grafikę.
Co jeszcze rozważają twórcy (po premierze)?
Ship PvP
Pomysł walk PvP na morzu jest atrakcyjny tematycznie. Nie planowano go na start ze względu na skalę, ale wykonano prace techniczne, które w przyszłości mogą to umożliwić – decyzje zależą od zainteresowania i potrzeb gry.
Colossal Boats
Ogromne, „imprezowe” łodzie były rozważane na premierę, lecz ich rozmiar utrudniał nawigację i nie dawał wyraźnej roli gameplayowej poza aspektem towarzyskim. Aktualnie zespół pozostaje przy obecnych rozmiarach jednostek.
Hybrydowe metody
W preprodukcji pojawiły się Sea Monster Hunting (Sailing/Slayer) i Mineral Dredging (Sailing/Mining). Na start dopracowano jedną hybrydę – Deep Sea Trawling (Sailing/Fishing). Coral Farming przeszło do aktywności wyłącznie Farming i będzie dostępne od premiery.
Kolejne questy
Społeczność prosi o rozwinięcie pirackiej i pingwiniej linii – to dobrze pasuje do Sailing. Mod Ed szkicuje kierunki, ale priorytetem na razie jest sam skill i feedback graczy co do kolejnych kroków.
Sailing Guild
Wczesny koncept gildii nie jest potrzebny na start. Ewentualnie mogłaby stać się Barracuda HQ z NPC-em Mako jako liderem.
Interaktywne statki NPC
Statki NPC już istnieją, lecz w przyszłości mogą zyskać interakcje (np. abordaż, plądrowanie) – decyzje po zebraniu opinii graczy.
Jak Jagex zbierze feedback?
Tydzień przed premierą zamknięty zostanie dedykowany Sailing Server – uwagi trafią do oficjalnego OSRS Discord. Na starcie priorytetem będą bugi, problemy i szybkie QoL, a dopiero później większe funkcje i kształtowanie roadmapy. Zmiany planów będą ogłaszane m.in. podczas cyklicznych Summit livestreamów. Wcześniej Jagex opublikował listę ulepszeń do systemu Polls (m.in. ranked choice, pola tekstowe).
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: (https://secure.runescape.com/m=news/sailing-launches-on-november-19th?oldschool=1>)[https://secure.runescape.com/m=news/sailing-launches-on-november-19th?oldschool=1].
Autor
Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności
Sailing — zasoby i aktywności skillingowe: ankieta
Druga duża ankieta o Sailing proponuje nowe zasoby i aktywności skillingowe w wielu umiejętnościach ...
Nowy Renderer Beta już dostępny!
Zespół Old School RuneScape uruchamia nowy renderer w wersji beta, wprowadza ulepszenia do Stackable...
Interface Uplift: pierwsza partia ulepszeń UI
Smarter cannonballs, lepsze alerty i szybsze przełączanie światów — do gry trafia pierwszy pakiet zm...