Sailing — zasoby i aktywności skillingowe: ankieta
Druga duża ankieta o Sailing proponuje nowe zasoby i aktywności skillingowe w wielu umiejętnościach oraz doprecyzowuje sposób działania okrętowych dział. Sprawdź propozycje zmian i wszystkie pytania do głosowania.
Druga duża ankieta o Sailing skupia się na nowych zasobach, aktywnościach i nagrodach, które mają naturalnie wpasować się w Old School RuneScape. Twórcy doprecyzowują też kierunek dla dział okrętowych oraz zadają serię szczegółowych pytań do głosowania.
Najważniejsze zmiany po feedbacku (7 sierpnia)
- Choć w ankiecie widać ogólne poparcie dla naszego podejścia do XP z Dział, wielu graczy uważa, że udział w walce powinien nagradzać Combat XP zamiast Sailing XP. Strzelanie z Dział na statku będzie teraz przyznawać Sailing i Ranged XP. Dostępna będzie także opcja, by Działo obsługiwał Crewmate — wtedy otrzymasz wyłącznie Sailing XP. Celność Crewmate nie skaluje się z poziomem Ranged. To spójne z planowanym działaniem załogi w całym Sailing.
- Gracze sugerowali większe wykorzystanie istniejących surowców. W związku z tym Extreme Energy Potions będą korzystać z Super Energy Potions zamiast z Umbral Coral.
- Zwrócono uwagę, że nowe Blowpipes nie mają jasnego zastosowania (zwłaszcza dla Ironów) ze względu na wysokie wymagania Woodcutting/Fletching w porównaniu z Toxic Blowpipe. Wprowadzamy więc:
- Camphor Blowpipe: Ranged Strength z +1 do +2.
- Ironwood Blowpipe: Ranged Strength z +2 do +4.
- Rosewood Blowpipe: Ranged Strength z +4 do +6.
- Specjalny atak dla Rosewood Blowpipe — Rapid burst: dwa rzuty dartami w szybkim następstwie, –20% celności i +10% obrażeń (25% energii specjalnej). Działa podobnie do „budżetowego” Dragon Knife przeciwko celom o niskiej Defence lub w treściach z gwarantowanym trafieniem.
- Wszystkie trzy nowe rodzaje kłód będą rzadko wypadać z kilku wysokopoziomowych wraków, aby umożliwić zdobycie materiału na blowpipe — ale nie na tyle, by zasilać wszystkie zastosowania statkowe.
- Część pytań ankietowych została rozbita na osobne pozycje.
- Anti-Bleed Tonic leczy tylko wtedy, gdy usuwa krwawienie, aby nie wchodzić w zastosowanie Guthix Rest. Rozważamy też zmianę nazwy, by przedrostek „Anti” pozostał dla mikstur prewencyjnych.
Zanim wypłyniemy…
Sailing to nie tylko nowa umiejętność — to też nowy sposób eksplorowania świata. Podobnie jak Varlamore wprowadził zadania i aktywności skillingowe, tak wyspy i oceany Sailing są naszpikowane nową zawartością. Wraz z umiejętnością pojawiają się tematyczne zasoby: twarde drewno na kadłuby i żagle, metale na kile i działa oraz ryby i przynęty na długie rejsy. Jednocześnie włączamy istniejące materiały (np. nails, klasyczne planks). Nowe hardwoody dobraliśmy realistycznie (do boatbuildingu), a przy okazji wypełniamy logiczne luki (np. flax → linen jako naturalny łańcuch w Crafting). Część materiałów stanie się rdzeniem Sailing, ale społeczność zadecyduje, jak i gdzie wpływają na inne umiejętności.
Woodcutting, Firemaking i więcej: nowe kłody
W Sailing odwiedzisz wyspy pełne egzotycznych hardwoodów. Każdy rodzaj oferuje własne tempo XP i zastosowania (shipbuilding, Fletching, wysokopoziomowe stosy pogrzebowe), przy czym nie podważa obecnych metod — Teaks są bezpieczne.
- Jatoba Logs — z Great Conch; nie do łodzi, ale mogą przydać się w questach. XP porównywalne do niższego końca Maple.
- Camphor Logs — drewno odporne i pachnące; hardwood ponad Mahogany do budowy statków. Nieco więcej XP/h niż Mahogany, ale mniej logs/h. Warianty w hardwood tree patch odradzają się wolniej, by ograniczyć skuteczność metod 1.5t.
- Ironwood Logs — bardzo gęste; hardwood ponad Camphor. Nieco więcej XP/h niż Camphor, ale mniej logs/h. W patchach — wolniejsze odradzanie (jak wyżej).
- Rosewood Logs — dla mistrzów; hardwood ponad Ironwood. Nieco więcej XP/h niż Ironwood, ale mniej logs/h. W patchach — wolniejsze odradzanie (jak wyżej).
Pytanie w ankiecie:
- Czy dodać nowe drzewa pozwalające ścinać i palić nowe kłody?
Mining: nowe rudy
Nieznane wody kryją też minerały — od Rubium (do incendiary cannonballs) po wartościowy nickel. Każda ruda celuje w inną niszę.
- Lead Ore — alternatywa dla Iron na wczesny game. Służy do wzmacniania kadłubów i budowy konstrukcji. Lead Bar (z 2× Lead Ore). XP/h: nieco ponad iron poza Mining Guild, ale mniej niż iron w guildzie.
- Rubium Ore — kopane z „zwykłych” skał; przetwarzane na Rubium splinters do incendiary cannonballs (tylko statki).
- Splinters (48 Mining): styl jak Volcanic Ash, dwie gwarantowane „rolki” przed szansą na wyczerpanie; ilość skaluje się z poziomem Mining.
- Geodes (68 Mining): wolniejsze, bardziej AFK — jak Infernal Shale deposits w Chasm of Fire; mniej splinters i XP/h niż przy kopaniu splinters. Geodes można rozbić młotkiem na splinters (ilość skaluje się z Mining).
- Nickel Ore (74) — zbieranie „jak paydirt w Motherlode Mine” lub Barronite w Camdozaal. Akcent na surowiec do Cupronickel Bar (1× nickel + 2× copper); bardziej AFK niż MLM, ale niższe XP/h, powinno być zyskowne. Wyższy tier odpowiednika Lead w shipbuildingu.
Pytanie w ankiecie:
- Czy dodać nowe skały, z których można wydobywać powyższe rudy?
Fishing: Lantern Fishing i Deep Sea Trawling
Lantern Fishing to nocne harpunowanie rzadkich kalmarów do przetworzenia w Herblore, Cooking i nawet Fletching. Metoda ma być dochodowa, lecz nie ma rywalizować z klasycznym Fishing.
Lantern Fishing — gatunki:
- Swordtip squid (52 Fishing) Produkty: squid paste (Pestle & Mortar), fish offcuts (Knife), rzadko squid beak (Knife). Ujęcie: spot harpunowy jak tuna/swordfish. Poniżej 69 Fishing złowisz tylko Swordtip squid.
- Jumbo squid (69 Fishing) Produkty: squid paste, fine fish offcuts, rzadko squid beak. Ujęcie: spot jak wyżej. Od 69 Fishing zaczynasz łowić Jumbo squid.
Pytanie w ankiecie:
- Czy dodać Lantern Fishing wraz z Sailing?
Deep Sea Trawling
Nowa, „morska” aktywność łącząca Sailing i Fishing. Zamiast stania na jednym spocie — eksploracja i duże ławice.
Sieci trawlingowe i wymagania:
Udogodnienie | Sailing | Construction | Materiał | Głębokość |
---|---|---|---|---|
Basic Trawling Net | 56 | 45 | Rope | Surface |
Linen Trawling Net | 65 | 53 | Linen Yarn | Mid-depth |
Hemp Trawling Net | 76 | 65 | Hemp Yarn | Deep |
Cotton Trawling Net | 84 | 73 | Cotton Yarn | Deep |
Nowe gatunki ryb i efekty:
Ryba | Cooking | Leczy HP | Efekt specjalny | Zastosowanie w Herblore |
---|---|---|---|---|
Giant Krill | 69 | 17 | — | — |
Haddock | 73 | 18 | Overheal do +10 HP | Super Fishing Potion |
Yellowfin Tuna | 79 | 19 | Przywraca 20% Energy | Extreme Energy Potion |
Halibut | 83 | 20 | Combo food jak Karambwan | — |
Bluefin Tuna | 87 | 22 | Przywraca 5 punktów Prayer | — |
Marlin | 93 | 24 | — | Extended Stamina Potion |
Głosowanie nad gatunkami z Deep Sea Trawling znajdziesz niżej w sekcji Herblore & Cooking — Potions & Foods.
Hunter: Crab Hunting Expeditions
Nowa aktywność Hunter o czytelnym, rytmicznym cyklu.
Jak to działa:
- Rozstaw pułapki w wyznaczonych miejscach i nęć je Fish Offcut.
- Po określonym czasie kraby ruszają do przynęty: czerwone i niebieskie po 15 tickach, tęczowe po 25 tickach.
- Dobrze odmierzając czas, płynnie przechodzisz przez cykl stawianie → nęcenie → zbiór, co daje stabilne Hunter XP.
Parametry rozgrywki:
- Stawianie pułapki: 2 ticki (manual), 3 ticki (auto)
- Zbiór: 1 tick
- Przemieszczanie między pułapkami: 2 ticki
Spawny i czasy są przewidywalne, więc XP są stabilne i na początku bardzo relewantne — później metoda naturalnie „odpada” wobec aktywności, gdzie XP skaluje się z poziomem. Crab Paste nie jest stackowalne, ale w pobliżu znajdziesz Bank.
Pytanie w ankiecie:
- Czy wprowadzić Crab Hunting jako metodę treningu Hunter?
Farming: Coral Nurseries i nowe uprawy
Nowe możliwości w Farming: coral nurseries, dodatkowe hops patches oraz hardwood patches na wyspach.
Coral Nurseries (podwodne grządki):
Frag | Wymóg Farming | Czas wzrostu | Opłata za ochronę | Zbiór |
---|---|---|---|---|
Elkhorn frags | 28 | 4 × 40 min (2 h 40 min) | 5 Giant Seaweed | Mature elkhorn |
Pillar frags | 52 | 4 × 40 min (2 h 40 min) | 5 Mature Elkhorn | Mature pillar |
Umbral frags | 77 | 4 × 40 min (2 h 40 min) | 5 Mature Pillar | Mature umbral |
Nowe hops (materiały włókiennicze):
Nasiono | Wymóg Farming | Czas wzrostu | Ochrona | Zbiór | Śr. plon |
---|---|---|---|---|---|
Flax seed | 18 | 3 × 20 min (1 h) | 6 Grain | Flax | ~35 |
Hemp seed | 37 | 4 × 20 min (1 h 20 min) | 6 Flax | Hemp | ~25 |
Cotton seed | 71 | 5 × 20 min (1 h 40 min) | 6 Hemp | Cotton boll | ~15 |
Hardwood patches:
Nasiono | Wymóg Farming | Czas wzrostu | Ochrona |
---|---|---|---|
Camphor seed | 66 | 8 × 640 min (85 h 20 min) | 10 White berries |
Ironwood seed | 80 | 8 × 640 min (85 h 20 min) | 10 Curry leaf |
Rosewood seed | 92 | 9 × 640 min (96 h) | 8 Dragonfruit |
Pytanie w ankiecie:
- Czy zintegrować Coral Nurseries i rozszerzenia Hops Patch z Farming?
Crafting i Fletching: tkaniny i Blowpipes
Z nowych upraw stworzysz Linen, Canvas i Cotton na żagle, a z hardwoodów — Camphor/Ironwood/Rosewood Blowpipes jako mocne, średniopoziomowe bronie Ranged (do czasu zdobycia Toxic Blowpipe).
Pytania w ankiecie:
- Czy dodać nowe materiały do Crafting zgodnie z opisem?
- Czy dodać nowe Blowpipes zgodnie z opisem?
- Jeśli dodać Blowpipes, czy Rosewood Blowpipe powinna otrzymać Special Attack jak opisano?
Herblore i Cooking: mikstury i jedzenie
Nowe mikstury obejmują m.in. Anti-bleed Tonics i Armadyl Brews z unikalnymi efektami.
Pytania w ankiecie (Herblore):
- Czy dodać Anti-odour salt?
- Czy dodać Anti-bleed tonic?
- Czy dodać Super fishing potion?
- Czy dodać Extreme energy potion?
- Czy dodać Super hunter potion?
- Czy dodać Extended stamina potion?
- Czy dodać Armadyl brew?
Cooking:
- Podstawy: nowe potrawy z krabów, kalmarów i innych morskich stworzeń.
- Zaawansowane: świeże dania rybne, potencjalnie zmieniające metę — podobnie jak nowe mięsa Hunter z Varlamore.
Pytania w ankiecie (ryby/jedzenie):
- Czy dodać Red crab?
- Czy dodać Blue crab?
- Czy dodać Swordtip squid?
- Czy dodać Giant krill?
- Czy dodać Haddock?
- Czy dodać Rainbow crab?
- Czy dodać Yellowfin tuna?
- Czy dodać Halibut?
- Czy dodać Bluefin tuna?
- Czy dodać Marlin?
Smithing i Construction: podstawy budowy statków
Gotuj keel/hull parts od Bronze do Dragon, nowe planks oraz szeroki wachlarz cannonballs (część wytwarzana, część jako drop na morzu). Na lądzie balans pozostaje bez zmian — Dwarf Multicannon nie skorzysta z morskich typów amunicji.
- Keel i Hull Parts: nowe części od Bronze po Dragon oraz nowe planks — silniejsze, bardziej wszechstronne statki.
- Nowe cannonballs: klasyczne warianty do smithingu oraz specjalne typy jako dropy morskie.
Ulepszone wykuwanie cannonballs
Na Brittle Island (wymaga 81 Sailing) znajduje się specjalny, krasnoludzki piec. Skraca on czas tworzenia zestawu cannonballs z 8 do 4 ticków. Działa też z Steel cannonballs do Dwarf Multicannon i wspiera Double Mould z Giant’s Foundry. Wyspa jest odosobniona, ale blisko docku; z pomocą zaklęcia “Teleport to Boat” możesz wygodnie robić kursy do Banku — pamiętaj jednak o koszcie Rune i marżach.
Nazewnictwo porządkujemy: klasyczne „cannonballs” to teraz Steel Cannonballs (dla Dwarf Multicannon). Okrętowe działa przyjmą każde cannonballs, ale Multicannon — wyłącznie Steel. Rozważamy przyszłe rozszerzenia Multicannon (wybrane nowe typy amunicji), jeśli społeczność będzie za.
Typy specjalne:
- Chainshot cannonballs — taki sam max hit jak bazowy wariant, dodatkowo unieruchamia cele.
- Incendiary cannonballs — taki sam max hit jak bazowy, dodatkowo nakłada podpalenie. Wytwarzanie: przy kowadle z użyciem właściwych komponentów; Chainshot używa chain, Incendiary — Rubium splinters.
Pytanie w ankiecie:
- Czy dodać nowe elementy Smithing dla Cannonballs?
Cannons: Sailing czy Ranged?
Działa to jedna z najciekawszych funkcji Sailing — pozwalają walczyć na morzu, a nawet ostrzeliwać stworzenia na lądzie. Pojawia się więc pytanie: czy ich skuteczność powinna bazować na Sailing, czy na Ranged?
Do rozważenia:
- Wpływ na Combat:
- Level 3 skillerzy mogliby łatwiej trenować Slayer, wabiąc cele do brzegu.
- Potwory bez Ranged można łatwiej safe-spottować ze statku.
- Precedensy:
- Dwarf Multicannon opiera się na Ranged.
- Działa w Tempoross i Barbarian Assault nie są Ranged-based — skillerzy już mają dostęp do dział bez Ranged.
- Integracja i fabuła:
- Uczynienie dział Ranged-based łączy Sailing z istniejącą umiejętnością bojową.
- Z drugiej strony to facility na statku — naturalne, by Sailing wpływał na celność/skuteczność.
- Wpływ na metę:
- Nowe metody treningu dla skillerów (podobnie jak Chambers of Xeric otworzyło ścieżki dla kont nastawionych na skilling).
Aktualizacja — 7 sierpnia:
- Strzelanie z Dział daje Sailing i Ranged XP; można zlecić ogień Crewmate, aby otrzymać wyłącznie Sailing XP.
Utility Skills: konstruowanie żeglarskiego doświadczenia
Shipbuilding (Construction)
Construction trafia na pokład: budujesz kadłuby i komponenty statków. Pojawiają się nowe planks (na statki — nie do POH, by nie przebić XP/h z Teak/Mahogany).
Planks — koszt i XP:
Plank | Koszt | Construction XP / plank |
---|---|---|
Camphor Plank | 2 500 | 160 |
Ironwood Plank | 5 000 | 175 |
Rosewood Plank | 7 500 | 190 |
Powstaną też ship components (wytwarzane z planks przy workbenches obok shipwrights). Aby zużywać duże ilości desek na wyższe klasy łodzi, połączysz Hull Parts w Large Hull Parts.
Pytanie w ankiecie:
- Czy dodać nowe planks do shipbuildingu zgodnie z opisem?
Thieving: Pirate Plunder i Merchant Stalls
Dla sprytniejszych wilków morskich znajdzie się coś „mniej legalnego”.
- Pirate NPCs & Chests — kieszonkowanie i skrzynie z łupami: wskazówki, cannonballs, coral i inne morskie fanty.
- Merchant Stalls — nie wyczerpują się przy kradzieży (uważaj na strażników!). W zamian niższe XP i zmienione loot tables.
Pytanie w ankiecie:
- Czy dodać nowe metody Thieving i powiązane nagrody?
Co dalej i jak głosować?
Propozycje mają wzbogacić świat bez niszczenia istniejących metod treningu. Po ich przegłosowaniu wykonamy balans-pass (XP, timery, yieldy), by wszystko gładko wpasowało się w obecne aktywności. Podziel się priorytetami i wypełnij oficjalną ankietę.
Livestream Q&A: 6 sierpnia o 16:00 BST na YouTube i Twitch.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/a=13/sailing---resources—skilling-activities-poll?oldschool=1.
Autor

Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności

Summer Sweep Up: Slayer i więcej
Aktualizacja Summer Sweep Up wprowadza indywidualne blocklisty u mistrzów Slayer, ujednolicone zadan...

Przygotowania za kulisami oraz drobne poprawki
Ten tydzień to głównie praca za kulisami, ale nadal mamy dla was kilka małych ulepszeń!...

Za kulisami Żeglarstwa: Tom 4 (Wyniki ankiety alfy Żeglarstwa)
Jagex prezentuje wyniki ankiety z testów alfy nowej umiejętności Żeglarstwa, która okazała się najwi...