Przygotuj się na Sailing – premiera 19 listopada
Sailing, pierwszy całkowicie nowy skill w Old School RuneScape, wystartuje 19 listopada. Jagex zdradza techniczne szczegóły startu oraz podpowiada, jak przygotować się do szkolenia od wczesnej gry po konta Iron.
Sailing, pierwszy nowy skill w Old School RuneScape, wystartuje 19 listopada. Zanim wskoczysz na pokład, twórcy wyjaśniają, jak będzie wyglądał techniczny start, podstawy szkolenia oraz na co warto przygotować się już teraz, w tym na kontach Iron.
Sailing – informacje techniczne przed premierą
Twórcy chcą, by start Sailing przebiegł możliwie gładko, dlatego modyfikują standardowy proces wdrożenia aktualizacji. Sailing zostanie dodany do gry na dwa tygodnie przed oficjalnym udostępnieniem graczom, a w tym czasie będzie testowany na specjalnym, dostępnym tylko dla zespołu, świecie beta.
W tym okresie deweloperzy będą monitorować zachowanie zawartości w warunkach live, by wyłapać i naprawić potencjalne problemy jeszcze przed premierą. Dzięki temu właściwe otwarcie skilla powinno być stabilniejsze.
Plan dnia premiery (19 listopada, UTC)
Twórcy opisują, jak ma wyglądać sam dzień premiery Sailing. Wszystkie godziny podawane są w strefie UTC:
- 7:15am UTC – pojawia się licznik odliczający do system update’u.
- 8:00am UTC – światy gry na krótko się wyłączają na czas aktualizacji.
- 8:00–8:15am UTC – światy wracają, gracze mogą normalnie się logować, ale Sailing pozostaje jeszcze zablokowany.
- 8:15am–10:00am UTC – twórcy prowadzą ostatnie testy na światach live. Można grać, ale Sailing nadal jest niedostępny.
- ~10:00am UTC – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Sailing zostanie odblokowany dla wszystkich członków bez dodatkowego rebootu światów, więc od razu ruszysz w nową przygodę.
Warto pamiętać, że po powrocie światów online aktualizacja będzie już aktywna, mimo że Sailing nie będzie jeszcze grywalny. Oznacza to, że:
- max cape i jego perki przestaną działać, dopóki nie wbijesz 99 Sailing,
- wszyscy gracze otrzymają 1 poziom Sailing, co będzie widoczne na HiScores (po wylogowaniu),
- nie będzie można rozpocząć questa Pandemonium odblokowującego skill, dopóki Sailing nie zostanie faktycznie udostępniony – według planu około 10:00am UTC.
Jeśli ostatnie testy będą wymagały więcej czasu, ekipa będzie informować o zmianach przez standardowe kanały – Game Update newspost oraz Game Status Page.
Poszukiwani żeglarze
W artykule na stronie znajdują się grafiki prezentujące Sailing, nowe interfejsy oraz fragmenty świata, które możesz obejrzeć w wyższej rozdzielczości, klikając w obrazy na oficjalnym news poście. To dobry wizualny przedsmak tego, jak będzie wyglądać żeglowanie po Gielinorze.
Podstawy Sailing
Aby uzyskać dostęp do Sailing, trzeba ukończyć quest Pandemonium. Nie ma wymagań, by go rozpocząć, ale zarówno quest, jak i skill są dostępne tylko dla członków. W dniu premiery wystarczy udać się do Port Sarim i porozmawiać z Will i Anne w pobliżu doków.
Quest został zaprojektowany tak, by w przystępny sposób nauczyć podstaw nawigacji łodzią, bez przytłaczania mechaniką. Poznasz sterowanie Raft, czyli „startową łodzią” dla Sailing, dostępną od poziomu 1. Twórcy wiedzą, że wielu graczy będzie chciało spamować spację, żeby jak najszybciej zakończyć questa, ale wyraźnie zachęcają, by poświęcić chwilę na zrozumienie sterowania i Sailing Side Panel, który jest kluczowy dla korzystania ze skilla.
Po ukończeniu Pandemonium otrzymasz własną Raft oraz Captain’s Log. Gratulacje – od tego momentu naprawdę zaczyna się Twoja kariera żeglarza.
Pandemonium – nowy hub Sailing
W trakcie questa Pandemonium trafisz do nowej lokacji o tej samej nazwie – Pandemonium. To swoisty hub Sailing:
- znajdziesz tam wszystkie najważniejsze udogodnienia związane z nowym skillem,
- spotkasz szeregiem pomocnych NPC, którzy pomogą w żeglarskich przygodach.
Możesz oczywiście wracać do Pandemonium, po prostu dopływając tam własną łodzią. Alternatywnie da się tam dotrzeć statkiem z Port Sarim – tym samym, który kursuje do i z Musa Point.
Captain’s Log
Captain’s Log to kluczowe narzędzie Sailing, które warto mieć przy sobie zarówno przy Port Tasks, jak i podczas Sea Charting.
- Kliknij na Captain’s Log w ekwipunku, by otworzyć menu.
- Przyciskiem w prawym górnym rogu można przełączać widok pomiędzy listą aktualnych Port Tasks a śledzeniem postępu w Sea Charting.
Jeśli zgubisz Captain’s Log, możesz go odzyskać z ładowni (cargo hold) swojej łodzi albo od nowej postaci na Pandemonium.
W interfejsie chartingu istnieje też ustawienie pozwalające wyłączyć znaczniki „???” – domyślnie są one włączone, by uniknąć spoilerów.
Zarządzanie łodzią i Shipwright
Swoją Raft (i kolejne łodzie w przyszłości) możesz:
- zarządzać,
- odzyskiwać,
- personalizować
u NPC o nazwie Shipwright, którego znajdziesz w większości głównych portów. To właśnie Shipwright przeniesie cię do miejsca zwanego Shipyard.
Ikona Shipwrighta na mapie
Shipwright ma własną ikonę na mapie świata, dzięki czemu łatwiej go odnaleźć w portach – na oficjalnym news poście możesz zobaczyć, jak wygląda ten symbol.
Shipyard – miejsce ulepszeń
Shipyard to stocznia, w której dostosujesz swoją łódź do własnych potrzeb. Podobnie jak w Construction:
- musisz zabrać ze sobą hammer & saw oraz wymagane materiały,
- w Shipyard nie ma banku.
Wraz z kolejnymi poziomami Sailing odblokujesz porty, które oferują wygodniejszy dostęp do Shipyard – np. w pobliżu banku czy innych udogodnień.
Na Boat Schematics Board możesz modyfikować i ulepszać części łodzi, takie jak Hull, Keel, Sails i inne, by zwiększyć jej wytrzymałość na zagrożenia – sztormy, wrogów i ogólne niebezpieczeństwa morza.
Możesz też dodawać lub zmieniać facilities na łodzi, wchodząc na pokład po trapie i klikając bezpośrednio w slot wybranego facility. Już na starcie dostępnych będzie wiele różnych facilities – twórcy celowo nie zdradzają wszystkich, by nie psuć zabawy odkrywania.
Wczesna gra w Sailing
Po ukończeniu Pandemonium możesz się zastanawiać, co robić dalej. Na początek warto otworzyć Sailing Skill Menu, żeby zobaczyć:
- podstawowy przegląd zawartości Sailing,
- dostępne metody treningu,
- kluczowe kamienie milowe postępu na Twoim poziomie.
Gdy już się z tym oswoisz, twórcy proponują, by pierwsze poziomy zdobywać, robiąc niskopoziomowe Port Tasks i Sea Charting w okolicach Port Sarim oraz Pandemonium.
Wczesna gra: Sea Charting
Aby korzystać z Sea Charting, otwórz Captain’s Log i sprawdź, co możesz aktualnie „chartować”. Interfejs pozwala:
- filtrować aktywności według wymagań, obszaru i statusu ukończenia,
- dodatkowo zawężać je, klikając panele „???”.
Na start będziesz mieć dostęp jedynie do podstawowych narzędzi chartingu – Captain’s Log (z Pandemonium) oraz Spyglass. W wielu przypadkach wystarczy po prostu kliknąć w dane miejsce do zchartowania.
Dodatkowe narzędzia, takie jak Current Duck, będą zablokowane za questami i wyższymi wymaganiami Sailing, więc nie martw się, jeśli na początku nie możesz z nich korzystać.
Przygotowanie poza Sailing do Sea Charting
Bez wchodzenia w spoilery, twórcy rekomendują mieć odblokowane następujące wymagania spoza Sailing, bo przydadzą się przy przyszłej zawartości Sea Charting:
- 10 Fishing
- 30 Smithing
- quest The Knight’s Sword
- Diving gear z sub-questa Pirate Pete’s Recipe for Disaster
Wczesna gra: Port Tasks
Dobrym, prostym źródłem XP w Sailing są Courier Tasks, które możesz brać podczas rejsów. Przyjmiesz je z tablic ogłoszeń znajdujących się w większości głównych portów.
- Na początku skorzystasz głównie z tablic w Port Sarim i Pandemonium.
- Wraz z kolejnymi poziomami Sailing odblokujesz nowe porty z dodatkowymi tablicami.
- Startujesz z jednym slotem na zadanie, a ich liczba rośnie wraz z Twoim poziomem Sailing – drugi slot pojawia się na poziomie 7 Sailing.
Na łodzi od poziomu 1 masz już zbudowany Cargo Hold, więc możesz składować tam ładunek. Upewnij się, że zabierasz właściwą ilość Cargo, żeby nie musieć robić podwójnych kursów – i pamiętaj, by wyjąć ładunek z Cargo Hold po dopłynięciu do celu.
Wczesna gra: Facilities i ulepszenia łodzi
Po osiągnięciu 15 poziomu Sailing odblokujesz pierwszy duży upgrade Sailing na swoim koncie: możliwość kupna i prowadzenia Small Boat (Skiff). To ważny próg, bo:
- Skiff ma aż 7 slotów na facilities,
- Raft może pomieścić tylko 1 facility.
Facilities zmieniają sposób korzystania z łodzi. We wczesnej grze twórcy szczególnie polecają zbudowanie Salvaging Hook, który odblokowuje nową metodę treningu: Shipwreck Salvaging. To raczej AFK-owa aktywność polegająca na dopłynięciu do wraku statku, użyciu facility Hook i zbieraniu Salvage, które później sortuje się w Salvaging Station w porcie.
Każde facility i upgrade łodzi mają wymagania w Construction i Sailing, ale:
- możesz zapłacić Shipwrightom, by zbudowali za Ciebie większość podstawowych facilities i ulepszeń, nawet jeśli nie masz wymaganych poziomów Construction.
Twórcy podają listę ulepszeń, przy których można pominąć wymagania Construction, jeśli jesteś gotów zapłacić Shipwrightowi:
- Hull: Wood – Mahogany
- Sails: Wood – Mahogany
- Helm: Bronze – Mithril
- Keel: Bronze – Mithril
- Cannon: Bronze – Mithril
- Salvaging Hook: Bronze – Mithril
- Cargo Hold: Wood – Mahogany
Kwota złota rośnie wraz z „zaawansowaniem” facility – za Mahogany Hull zapłacisz więcej niż za Oak Hull.
Późniejsze facilities i ulepszenia powyżej poziomu Mithril nie pozwalają już na omijanie wymagań Construction, więc długoterminowo opłaca się podnieść Construction w okolice 60–70 poziomu. Najwyższy wymóg Construction dla upgrade’u łodzi to obecnie 84 Construction – nie jest to wymagane do samego korzystania z Sailing, ale daje punkt odniesienia, jeśli chcesz przygotować się wcześniej.
Twórcy sugerują również wcześniej zgromadzić zapasy takich przedmiotów jak:
- Planks,
- Metal Bars,
- Nails,
- Rope,
- Swamp Tar,
- Logs,
- Flax.
Pozwoli to od razu ulepszać łódź, gdy tylko spełnisz wymagania poziomowe. Wraz z premierą popyt na te przedmioty na Grand Exchange może mocno wzrosnąć.
Warto pamiętać, że nowe surowce wprowadzone z Sailing (m.in. nowe rodzaje logs, ore oraz niektóre fabrics) nie będą dostępne przed startem – trzeba będzie eksplorować nowe wyspy, by je zdobyć. Część rzeczy dopiero stanie się craftowalna (np. Bolt of Linen). Jeśli grasz na mainie, handel nowymi materiałami na G.E. może być świetnym źródłem GP w pierwszych dniach po premierze.
Mid Game (poziomy 30–55)
Na 30 poziomie Sailing odblokujesz nową metodę treningu – Barracuda Trials. Pierwszym trialem, do którego zyskasz dostęp, jest Tempor Tantrum.
Twórcy rekomendują korzystanie z Small Boat (Skiff) z odpowiednimi ulepszeniami, by przetrwać sztormy i bystre nurty związane z tym wyzwaniem.
W tym przedziale poziomów zyskasz też dostęp do Bounty Tasks oraz facilities związanych z Cannon, więc to dobry moment, by przygotować łódź do bitew morskich.
Crew i Jobless Jim
Na 40 poziomie Sailing odblokujesz dostęp do pierwszego członka załogi – Jobless Jim. Zarządzanie załogą odbywa się przez Crew registrar na Pandemonium.
Crew nie są niezbędni do trenowania Sailing, ale na tym etapie warto poważnie rozważyć zatrudnienie Crewmate’a, ponieważ:
- mogą obsługiwać dowolne facilities na Twojej łodzi,
- różni NPC mają różną biegłość w danych rolach i umiejętnościach,
- niektórzy Crewmates wymagają dodatkowych warunków, np. ukończonych questów.
Gdy spełnisz wymagania, po prostu porozmawiaj z odpowiednim NPC, by spróbować zrekrutować go do załogi.
Quest Troubled Tortugans i wyspa Great Conch
Na 45 poziomie Sailing możesz być gotowy, by rozpocząć wyczekiwany quest Troubled Tortugans, który wprowadza Cię na pierwszą dużą wyspę wydaną razem z Sailing – Great Conch.
Aby rozpocząć Troubled Tortugans, musisz spełniać następujące wymagania:
- ukończony quest Pandemonium,
- 45 Sailing,
- 51 Slayer,
- 48 Construction,
- 45 Hunter,
- 40 Woodcutting,
- 34 Crafting.
Na Great Conch znajdziesz:
- nowe surowce,
- nowe metody treningu istniejących skilli.
Twórcy nie zdradzają szczegółów – zachęcają, by przypomnieć sobie wcześniejszy blog o Sailing, „Sailing — zasoby i aktywności skillingowe: ankieta”, i zastanowić się, czy któreś z Twoich obecnych skilli nie wymagają jeszcze kilku poziomów przed premierą.
Późna gra w Sailing
W miarę dalszego rozwoju Sailing będziesz odblokowywać:
- nową zawartość,
- dostęp do świeżych obszarów pełnych nagród.
Około 55 poziomu Sailing powinieneś mieć opanowane podstawy i czuć się znacznie pewniej jako żeglarz. To moment, w którym zaczynasz mierzyć się z poważniejszymi przeciwnikami na morzu i bardziej niebezpiecznymi wodami Gielinor.
Twórcy nie chcą zbyt wiele ujawniać tuż przed premierą, ale zapowiadają:
- trudniejsze Barracuda Trials,
- groźniejsze odcinki oceanu,
- nowych Crewmates,
- nowe wyspy,
- mnóstwo niespodzianek do odkrycia.
Przygotowanie do Sailing na kontach Iron
Regular Iron
Dla Regular Iron szczególnie istotne będzie wcześniejsze zgromadzenie zapasów:
- Logs,
- Rope,
- Planks,
- Nails,
- Metal Bars,
oraz zadbanie o wysoki poziom Construction. Gracze Iron nie chcą marnować dnia premiery na grindowanie podstawowych materiałów, gdy mogliby już trenować Sailing.
Warto też rozważyć podniesienie Crafting i Farming, ponieważ część ulepszeń statku wymaga fabrics. Przykładowo:
- Sails i Trawling Nets mają wymagania Crafting (np. 73 Crafting dla Cotton Sails),
- surowce do ich wytwarzania pochodzą z Farming (np. 71 Farming, by uprawiać Cotton).
Twórcy mają świadomość, że Cannonballs są zazwyczaj znacznie trudniejsze do zdobycia na kontach Iron niż na mainach. Wraz z Sailing pojawi się jednak wysokopoziomowy forge, który przyspiesza wytwarzanie Cannonballs:
- czas na stworzenie jednego zestawu cannonballs spada z 8 ticków do 4 ticków,
- dotyczy to także Steel cannonballs do Dwarf Multicannon,
- Double Mould z Giant’s Foundry również może być używany w tym miejscu.
Hardcore Iron
Hardcore Iron muszą szczególnie uważać. Duże obszary oceanu są multi-combat, co oznacza, że łódź może być atakowana przez wiele źródeł naraz.
- Jeśli znajdujesz się na wyspie, śmierć liczy się tak samo jak dotychczas na lądzie.
- Jeśli łódź zatonie, nie jest to śmierć licząca się dla Hardcore – zostaniesz przeniesiony do ostatniego portu z 1 HP.
Ponieważ na morzu mogą dotknąć Cię poison i disease, twórcy rekomendują:
- zabieranie zestawów naprawczych,
- pozwolenie innym graczom na „przetarcie szlaku”, zanim sam zaczniesz eksplorować nowe, nieznane obszary.
Ważne zastrzeżenie: jeśli gracz spadnie do 0 hitpoints na łodzi, nie jest to bezpieczna śmierć – trzeba uważać.
Na koniec twórcy ostrzegają, by uważać na napoje znajdowane w skrzyniach na morzu – niektóre mają naprawdę dziwne efekty.
Ultimate Iron
Ultimate Iron będą mieli dostęp do Cargo Hold, ale z typowymi ograniczeniami tego trybu konta:
- mniej slotów na przedmioty,
- mniej slotów na cannonballs.
Przygotowując się na Sailing, warto rozważyć:
- zdobycie plank sack z Mahogany Homes, bo łódź będzie wymagać wielu planks do ulepszeń,
- zdobycie log basket z Forestry, przydatnego przy modernizacji łodzi nowymi planks.
Ogólnie Ultimate Iron skorzystają na wcześniejszym przygotowaniu noted planks i bars na premierę Sailing.
Teorie społeczności i przewodniki
Część graczy już teraz intensywnie planuje, jak optymalnie podejść do Sailing. Twórcy podkreślają, że to w pełni fanowskie teorie i strategie, które niekoniecznie muszą być trafne – Jagex nie zdradza w nich żadnych sekretów.
Jeśli chcesz zobaczyć, jak inni przygotowują się do startu, możesz zajrzeć do:
- Arkusza przygotowań do Sailing autorstwa Figmenta
- Poradnika „How to Prepare for Sailing” od Faux
- Sailing Prep Guide od TSN OSRS
- Sailing Prep Guide od TravagGames
Na horyzoncie: dzień premiery
To już prawie wszystko – następne spotkanie z Sailing nastąpi w dniu premiery. Lądowe szczury, Wasz czas dobiega końca – wkrótce każdy z Was będzie mógł zostać żeglarzem.
Twórcy pytają retorycznie, kto jako pierwszy zdobędzie 99 Sailing – i czy może będzie to ktoś, kto właśnie czyta ten news. Zespół podkreśla, że Sailing to największa dotąd aktualizacja Old School RuneScape i dziękuje społeczności za wsparcie przez cały okres produkcji.
Ekipa jest bardzo dumna z tego, co przygotowała, i nie może się doczekać, aż gracze własnoręcznie przetestują nowy skill. Zespół będzie uważnie śledził opinie społeczności w trakcie i po starcie, dlatego zachęca do dzielenia się feedbackiem wszelkimi standardowymi kanałami.
Twórcy uczciwie przyznają, że tak duża aktualizacja może przynieść nieoczekiwane problemy. Zapewniają jednak, że są gotowi na szybkie poprawki – a w przypadku większych zmian warto śledzić Game Update newspost, który ukaże się przy okazji kolejnych aktualizacji.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/prepare-for-sailing---launching-november-19th?oldschool=1.
Autor
Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności
Przepisanie Player-Owned House i więcej poprawek
Aktualizacja przynosi pełne przepisanie systemu Player-Owned House (PoH) — bez widocznych zmian w ro...
Usprawnienia farmingu i autocastów
Aktualizacja wprowadza zmiany w systemie farmingu, autocastach, drobne poprawki w minigrze Castle Wa...
Varlamore i Summer Sweep-Up: poprawki w walce i ujawnione dropy z Doom of Mokhaiotl
Tydzień przynosi pakiet ulepszeń w Varlamore i starciu z Doom of Mokhaiotl (Delve), a także zestaw p...