Varlamore: The Final Dawn - premiera już za tydzień!
Finałowy rozdział ekspansji Varlamore przynosi masę nowej zawartości, w tym boss Delve, nową aktywność Fletching oraz zakończenie serii questów.
Data premiery i ogólne informacje
23 lipca 2025 roku nastąpi premiera ostatniego wielkiego rozszerzenia regionu Varlamore w Old School RuneScape. “The Final Dawn” stanowi kulminację rocznej podróży gracze po Shining Kingdom, która rozpoczęła się od pierwszego rozszerzenia, a następnie kontynuowana była przez “Rising Darkness”.
Choć “The Final Dawn” można uznać za zakończenie trzech głównych wydań Varlamore, deweloperzy jasno podkreślają, że nie oznacza to końca rozwoju regionu. Planują oni kontynuowanie dodawania treści do Varlamore przez kolejne lata, podobnie jak ma to miejsce z innymi obszarami Gielinor. Jednym z planowanych dodatków na przyszłość jest Tempestus, który nie będzie częścią obecnego wydania.
Często zadawane pytania - szczegóły i wyjaśnienia
Deweloperzy opublikowali obszerną sekcję FAQ, odpowiadając na najczęściej zadawane przez społeczność pytania dotyczące nadchodzącej aktualizacji.
Połączenie między regionami
Jedną z długo oczekiwanych zmian jest możliwość przemieszczania się pieszo między Zeah a Varlamore. Most między Varlamore a Kebos Lowlands zostanie oficjalnie otwarty, umożliwiając graczom, którzy odblokowali już Varlamore, podróżowanie do Shining Kingdom tą trasą, oprócz już dostępnych opcji transportu.
Varlamore Achievement Diary
Co do Achievement Diary dla Varlamore, deweloperzy przyznają, że chcieliby je w przyszłości dodać, ale nie będzie ono częścią “The Final Dawn”. Powodem jest chęć upewnienia się, że ewentualny nowy Diary nie szybko stanie się nieaktualny z powodu dodawania nowych treści. Plan zakłada wstrzymanie się z jego wprowadzeniem do momentu, gdy region będzie gotowy na taki dodatek.
Zwierzęta domowe (Pets)
Deweloperzy zachowują ostrożność w dodawaniu nowych petów, chcąc utrzymać ich prestiżowy charakter. Choć w nowych treściach Varlamore będą dostępne nowe zwierzęta domowe, capybary, hipopotamy i żaby pozostaną jedynie do podziwiania. Również Gemstone Crab nie będzie posiadał swojego peta, mimo licznych pytań społeczności na ten temat.
Dodatkowe questy
Zgodnie z wzorcem poprzednich rozszerzeń Varlamore, “The Final Dawn” wprowadzi kilka mniejszych questów oprócz głównej linii fabularnej. Deweloperzy nie zdradzają szczegółów, chcąc zachować element niespodzianki.
Quetzal w Player-Owned House
Mały Renu, zwierzę gracza typu Quetzal, jest zbyt młody i nie może podróżować poza granice Varlamore, dlatego niemożliwe jest przeniesienie go do Player-Owned House.
The Final Dawn Quest - główna misja
Głównym questem nowej aktualizacji jest “The Final Dawn” - misja na poziomie Master, która stanowi finał serii questów towarzyszących ekspansji Varlamore. Gracze będą mogli poznać historię Varlamore oraz los tajemniczych Old Ones.
Wymagania questowe
- 66 Thieving
- 52 Runecraft
- 52 Fletching
- Ukończenie questów: The Heart of Darkness i Perilous Moons
Quest ma zostać zaprojektowany z myślą o odkrywaniu zwrotów akcji i emocjonujących elementów fabularnych, których deweloperzy nie chcą zdradzać przed premierą.
The Doom of Mokhaiotl - rewolucyjny Delve Boss
The Doom of Mokhaiotl to zupełnie nowy typ przeciwnika - Delve Boss, który wprowadza mechanikę nieznane wcześniej w Old School RuneScape. Po pokonaniu bossa gracze stają przed kluczową decyzją: zabrać zdobyte łupy i opuścić lokację, lub kontynuować walkę z trudniejszą wersją potwora w nadziei na lepsze nagrody.
Mechanika Delve
Boss będzie stawał się stopniowo trudniejszy, a nagrody bardziej lukratywne, osiągając maksimum na 8 poziomie. Gracze mogą kontynuować delve tyle razy, ile chcą, zachowując limit 8 poziomu. Kluczowym elementem jest ryzyko - w przypadku śmierci, wszystkie zdobyte do tej pory łupy zostaną utracone.
Po pokonaniu Doom zanurza się głębiej w swoje nory. Pokonywanie go na głębszych poziomach zwiększa szanse na otrzymanie unikalnych dropów, przy czym niektóre nagrody będą dostępne tylko na najgłębszych, najbardziej niebezpiecznych poziomach. Ważne jest, że cały postęp delve musi zostać osiągnięty w jednym podejściu - powrót na powierzchnię resetuje poziom do pierwszego.
Unikalne nagrody
Głównymi korzyściami z pogłębiania poziomu delve są zwiększone szanse na unikalne nagrody:
- Eye of Ayak - nowa jednoręczna broń magiczna
- Avernic Treads - nowe buty umożliwiające połączenie Pegasian, Primordial i Eternal boots w ultimatywne obuwie tribrid
- Confliction Gauntlets - ulepszona wersja Tormented Bracelet
Ilości podstawowych łupów pozostają względnie stałe, co oznacza, że niezależnie od czasu przetrwania, gracze nie będą przeciążeni ogólnymi zasobami.
Szczegóły techniczne
The Doom of Mokhaiotl to gigantyczna, przypominająca owada, demoniczna kreatura, co oznacza, że jest podatna na Demonbane. Pet będzie dostępny jako drop od 6 poziomu delve wzwyż.
Podobnie jak w Colosseum, przez pierwsze 20 prób będzie obowiązywać zmniejszony koszt śmierci, po czym gracze zaczną płacić pełną cenę.
Trudność można porównać do stopniowego wzrostu - wcześniejsze poziomy stanowią wprowadzenie do mechaniki bossa i mogą stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych graczy, podczas gdy późniejsze poziomy przynoszą znaczące skoki trudności i bardziej wymagające mechaniki testujące nawet najlepszych graczy.
Auburnvale i aktywność Fletching
Auburnvale, miasto na północnym wybrzeżu Varlamore, wprowadza całkowicie nową aktywność związaną z umiejętnością Fletching. Miasto przeszło trudne czasy, ale jego piękne lasy są niezrównane i zamieszkiwane przez magiczne enty, które chętnie pomagają graczom w recyklingu łuków zalegających w bankach.
Mechanika aktywności
Enty wędrują po lesie, pozostawiając ofiary podczas wychwalania ziemi. Gracze mogą do nich dołączyć, łącząc się z naturą podczas rozwijania umiejętności Fletching. Aktywność polega na rzeźbieniu totemów na podobieństwo lokalnej dzikiej przyrody i dekorowaniu ich pozostałymi łukami, kolbami kusz i tarczami. Jeśli totemy zrobią wrażenie na lokalnych entach, gracze otrzymają XP i inne nagrody.
Dostępne rodzaje drewna
Totemy można budować z różnych rodzajów drewna, przy czym dekoracje muszą być z tego samego typu drewna co totem:
- Oak (20 Fletching)
- Willow (35 Fletching)
- Maple (50 Fletching)
- Yew (65 Fletching)
- Magic (80 Fletching)
- Redwood (90 Fletching)
Oczekiwane wskaźniki XP
Wskaźniki XP z aktywności Fletching różnią się w zależności od efektywności tras i używania nowego Fletching Knife:
- Oak: 20,000 - 25,000 XP/h
- Willow: 50,000 - 60,000 XP/h
- Maple: 80,000 - 95,000 XP/h
- Yew: 130,000 - 150,000 XP/h
- Magic: 245,000 - 285,000 XP/h
- Redwood: 300,000 - 350,000 XP/h
Nagrody z aktywności
Aktywność Fletching wprowadza kilka unikalnych nagród:
- Fletching Knife - wyposażenie off-hand redukujące niektóre crafty o 1 tick, działające przy każdej akcji wymagającej noża
- Bow String Spool - pojemnik na cięciwy łukowe oszczędzający miejsce w ekwipunku, z którego można swobodnie usuwać cięciwy, a w pobliżu banku także jako notatki dla łatwiejszego opróżniania
- Atlatl Dart Crafting (wymagające 74 Fletching)
- Greenman Mask - kosmetyczna maska
- Dwa nowe elementy dekoracyjne do POH
Ważne jest, że choć nie dodano nowego sposobu na tworzenie cięciw z lnu, Bow String Spool znacznie ułatwi przenoszenie większych ilości cięciw przed koniecznością wizyty w banku.
The Custodia Pass Slayer Dungeon
Custodia Pass to wrogie, skaliste tereny wyznaczające granicę między Varlamore a Kourend, stanowiące idealne miejsce polowań dla entuzjastów Slayer. Po ukończeniu questa gracze uzyskają dostęp do nowego Slayer Dungeon pełnego stworzeń do eliminacji.
Wymagania do questa Slayer Dungeon
- 54 Slayer
- 45 Fishing
- 41 Construction
- 36 Hunter
- Ukończenie Children of the Sun
Unikalna nagroda
Custodia Stalkers zamieszkujące loch będą dropować Antler Guard - nową tradeable broń offhand skupiającą się na bonusach Prayer i Offensive, ale z negatywnymi bonusami obronnymi.
Gemstone Crab
Na brzegach Tlati Rainforest żyje wyjątkowy krab - nie zwykły, ale masywny i pokryty klejnotami. Gracze będą mogli podążać śladem małych krabów, aby znaleźć Gemstone Crab i walczyć z nim wspólnie z przyjaciółmi.
Mechanika walki
Gemstone Crab został zaprojektowany jako przeciwnik AFK, z którym można walczyć w grupie lub solo. Kreatura przemieszcza się między kilkoma lokalizacjami, a gracze nie muszą czekać na jej ponowne pojawienie się po zakopaniu - mogą po prostu podążyć za nią do następnego miejsca.
Krab nie posiada podstawowych dropów, ale 16 najlepszych graczy może wykopać klejnot z jego złamanej skorupy po przemieszczeniu się do kolejnej lokalizacji. Jest to unikalna mechanika nagród grupowych.
Nowa Nagua
Dodany zostanie nowy typ Nagua, który będzie dropować Earthbound Tecpatl - dwuręczną bliźniaczą broń wymagającą 55 Attack do używania. To rozszerzy arsenał broni dostępnych w regionie Varlamore.
Podsumowanie i perspektywy
“The Final Dawn” stanowi nie tylko zakończenie obecnej fazy rozwoju Varlamore, ale także otwarcie na przyszłe rozszerzenia. Deweloperzy zapewniają, że podobnie jak w przypadku “The Shining Kingdom” i “The Rising Darkness”, najnowsze rozszerzenie zawiera znacznie więcej niż tylko wymienione główne funkcje.
Gracze mogą oczekiwać uroczych nowych stworzeń, enigmatycznych postaci i pięknych nowych lokacji. Aktualizacja wprowadza rewolucyjne mechaniki (Delve Boss), rozszerza możliwości treningu umiejętności (aktywność Fletching) oraz dostarcza nowych wyzwań PvM i questowych.
Data premiery - 23 lipca 2025 roku - oznacza, że gracze będą mogli zanurzyć się w finałowej części przygody Varlamore już wkrótce, otrzymując przy tym dostęp do jednych z najbardziej innowacyjnych treści wprowadzonych do Old School RuneScape w ostatnim czasie.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/a=13/varlamore-the-final-dawn-launches-july-23rd?oldschool=1.
Autor

Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności

Ankieta 84: Różnorodne usprawnienia
Ankieta 84 wprowadza szereg drobnych, lecz znaczących usprawnień, w tym zmiany dla goryli demoniczny...

Ankieta 84: Część II
Druga część zmian z Ankiety 84 wprowadza usprawnienia w bossie Abyssal Sire, nowy układ w Chambers o...

Nagrody za aktywność Fletching - Varlamore: Ostatni Świt - Aktualizacja
Zmiany w nagrodach za Fletching: niższy poziom dla Atlatl Dart, usprawnienia Fletching Knife i wyjaś...