Więcej światów, więcej mocy — droga do większej pojemności
Old School RuneScape rośnie jak nigdy, a Jagex rozbudowuje infrastrukturę: więcej światów, modernizacja zaplecza i start światów w chmurze — najpierw na US East Coast. Docelowo to krok ku serwerom regionalnym w nowych regionach.
Old School RuneScape przeżywa prawdziwy rozkwit, a zapotrzebowanie na światy gry bije rekordy. Zespół rozbudowuje infrastrukturę: uruchamia kolejne światy, wzmacnia zaplecze i przygotowuje start światów hostowanych w chmurze — najpierw na US East Coast.
Więcej graczy, większe zapotrzebowanie
W ostatnich tygodniach uruchomiono 43 nowe światy w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Australii — i to jeszcze nie koniec. Jak podkreśla Jagex, dodawanie światów to nie tylko „add more servers lol”: za każdym światem stoi złożona architektura, a bez odpowiednich usprawnień ryzyko lagów i niestabilności rośnie.
Co już robimy (i co dalej)
- Jagex będzie dalej dodawać nowe światy w miarę wzrostu liczby graczy. Wdrożenia będą rozłożone w czasie, by monitorować wydajność i nie przeciążać obecnej pojemności. W przyszłym tygodniu celujemy w +20 światów w USA.
- Jagex uaktualnia infrastrukturę, by usunąć wąskie gardła i dać każdemu światu więcej „oddechu”. Prace trwają i przyspieszają.
- Jagex uruchamia światy hostowane w chmurze, zaczynając od US East Coast, by lepiej skalować i zabezpieczyć architekturę na przyszłość. Cel: w ciągu najbliższego miesiąca.
Co to oznacza dla serwerów regionalnych
Gdy hosting w chmurze będzie działał stabilnie, otworzy drogę do serwerów w nowych regionach. Zamiast stawiać sprzęt w każdym miejscu na świecie, chmura pozwoli sprawniej skalować się do nowych lokalizacji — np. w Ameryce Południowej czy Azji Południowo-Wschodniej. Każda nowa lokalizacja będzie jednak wymagała osobnych przygotowań.
Spudworks: co napędza światy OSRS
Zespół Spudworks z infrastruktury odsłania kulisy działania światów OSRS. Dziś:
- Światy działają na maszynach wirtualnych uruchamianych na Hypervisorze w regionalnych centrach danych, by zredukować opóźnienia.
- Public Cloud (AWS) jest już używany w Jagex do rdzeniowej infrastruktury — m.in. „Jagex Accounts”, „Player Saves” i analityki danych.
„Jagex-ey Royals”: sprzęt w skrócie
- Jagex używa 4 GHz Intel CPU — to stosunkowo wysokie taktowanie jak na procesory serwerowe, gdzie balansuje się wydajność jednowątkową, gęstość rdzeni i termikę.
- Jagex korzysta z VMWare vSphere z maszynami Linux i rozważamy odejście od VMWare w przyszłości.
Dlaczego nie da się „po prostu” dodać setek światów
Dodanie dużej liczby światów podnosi stosunek vCPU/CPU. Nadmierne overcommitment oznacza walkę wielu zajętych maszyn wirtualnych o skończonych fizycznych rdzeniach — a to odbija się na płynności świata. Gdy światy się zapełniają, gra może wydawać się „cięższa” także przez czynniki po stronie oprogramowania.
Wnętrze świata gry (OSRS Engineering)
Każdy serwer symuluje cały Gielinor: dziesiątki tysięcy NPC, do 2 000 graczy, banki, respawn drzew i wiadomości wysyłane co tick (0,6 s). By gra była responsywna, czas przetwarzania ticka musi być znacząco niższy i stabilny. Im więcej graczy i aktywności, tym więcej skryptów do wykonania.
Zespół stale profiluje wydajność: utrzymuje listę 200 najkosztowniejszych skryptów i systematycznie je optymalizuje. Po starcie Varlamore na szczyt trafił Gemstone Crab — wskazało to nieefektywność, którą szybko załatano. Trwają też optymalizacje silnika: m.in. w 2022 r. runtime skryptów ponad dwukrotnie przyspieszył, a niedawno system wysyłania aktualizacji obszaru do klienta (przygotowania do Sailing) zyskał lepsze algorytmy i wydajniejsze wykorzystanie cache CPU, co oszczędza kilka ms na tick.
Natychmiastowe kroki
Jagex będzie dodawać kolejne światy fazami, by na bieżąco mierzyć wpływ na wydajność. W tym tygodniu dodano 15 nowych światów i przekonwertowano 9 światów F2P na Members, a w przyszłym tygodniu planowane jest kolejne +20 w USA.
Następny etap: „burst” pojemności w chmurze
Jeszcze przed ostatnim wzrostem liczby graczy trwały prace nad migracją Core do AWS i lepszym zespoleniem chmury z infrastrukturą on-prem. W Europie zastosowano już AWS Direct Connect — dedykowane łącza między Jagex a AWS. Rozszerzenie DX wszędzie pozwoli Edge Tier „rozszerzać się” horyzontalnie do AWS, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. To również umożliwi w pełni AWS-owe regiony, tam gdzie będzie to zasadne.
(Dla kontekstu: wcześniejszy wpis o nowych światach i ankiecie regionalnej znajdziesz tutaj — nowe światy i ankieta regionów.)
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/a=13/more-worlds-more-power-the-road-to-greater-capacity?oldschool=1.
Autor

Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności

Ankieta 85: ulepszenia clan chat i graczy
Jagex prezentuje kolejną ankietę Quality of Life z ulepszeniyami systemu klanowego i zmianami dla no...

Letnie Porządki: Slayer i różne zmiany
Kompleksowe zmiany w umiejętności Slayer, nowe systemy blokowania zadań dla każdego Slayer Mastera o...

Wsparcie gracza się zmienia: plan działania na 2025 rok
Jagex zapowiada znaczące ulepszenia w systemie wsparcia graczy Old School RuneScape, w tym krótszy c...