Ulepszenia dla nowych graczy — 2025 i dalej
Jagex zapowiada serię usprawnień dla nowych graczy w Old School RuneScape: od lekkich modyfikacji na Tutorial Island i lepszych ustawień domyślnych, po czytelniejsze dzienniki zadań i wskazówki w Lumbridge. Część zmian trafi do gry w najbliższych miesiącach, a szersze prace planowane są na 2026 rok.
Old School RuneScape notuje rekordy liczby graczy i przyciąga wielu zupełnie nowych użytkowników. Zespół przedstawia przegląd planowanych zmian, które mają wygładzić pierwsze godziny rozgrywki — bez wywracania do góry nogami kultowych miejsc jak Tutorial Island czy Lumbridge.
Dlaczego to ważne
W ostatnich miesiącach do Gielinor trafia wielu graczy, którzy wcześniej nie mieli styczności z Old School RuneScape. Powstał zestaw przewodników dla nowych graczy (dostępnych z poziomu głównej strony), ale studio chce pójść dalej i poprawić pierwsze wrażenia (FTUE). Dane pokazują, że spora część nowych osób odpada jeszcze przed ukończeniem Tutorial Island, zdobyciem pierwszego poziomu czy zakończeniem choć jednego questa.
- Znaczna grupa nowych graczy nie schodzi z Tutorial Island lub wylogowuje się na zawsze, zanim ukończy choć jedno zadanie.
- Gracze, którzy ukończą zadanie, mają 1,5× większą szansę zostać w społeczności na dłużej.
- Gracze, którzy ukończą zadanie i zdobędą poziom Combat, mają 2× większą szansę zostać w społeczności na dłużej.
New Player Improvements — wkrótce
Tutorial Island
Twórcy nie zamierzają przenosić ani przebudowywać tutoriala — to święte miejsce: sarkazm Vannaki, pierwsze krewetki na ogniu i „Newbie Melody” to fundament nostalgii. Analiza danych i testów wskazała jednak obszary do usprawnień.
Gdzie najczęściej następuje „drop-off” (gracze utknęli i wylogowali się):
- Wszędzie tam, gdzie trzeba ponownie porozmawiać z tym samym NPC, najczęściej z Gielinor Guide, Quest Guide i Account Guide.
- Sytuacje wymagające użycia przedmiotów na sobie w ekwipunku, np. rozpalenie ogniska czy zrobienie bread dough.
- Czynności wymagające konkretnych kliknięć w UI, np. zakładanie sword and shield przez „Equipped Items” czy rzucenie „Wind Strike” na kurczaka.
- Fragmenty z dłuższym marszem lub użyciem drabiny, szczególnie drabina w budynku Quest Guide.
Inne spostrzeżenia:
- Na ekranie jest bardzo dużo tekstu. Przezroczysty „Control Guide” dubluje wskazówki z okna dialogowego, znika po czasie i nie jest stosowany konsekwentnie.
- Okna dialogowe mieszają klimat świata, kwestie NPC i instrukcje rozgrywki, co utrudnia zrozumienie oczekiwań.
- Prawy przycisk myszy na obiektach/NPC bywa słabo wyjaśniony albo wcale.
- Ustawienia domyślne wymagają porządków (np. widoczne dachy potrafią przeszkadzać już na starcie).
Planowane usprawnienia „widocznych podpowiedzi”:
- Czytelniejsze podświetlenie NPC, z którymi należy wejść w interakcję (w tym drugi raz) — docelowo żółta ramka, podobnie jak niebieska w „Clue Scroll Helper” oficjalnego klienta.
- Podświetlanie obiektów oczekiwanych w interakcji (drzwi, bramy, drzewa, ognisko do smażenia krewetek, miedź/cyna do prospectingu itd.).
- Wyróżnianie elementów UI (przyciski bocznych zakładek, ikony zaklęć, przedmioty w ekwipunku), aby było jasne, że należy w nie kliknąć.
- Ulepszenia w „Control Guide” — spójniejszy, czytelniejszy tekst i działanie.
- Czytelniejsze okna dialogowe (więcej roli dla NPC, „Control Guide” przejmie „meta-instrukcje”; minimalizacja, gdy nie są używane).
Zmiany w przepływie nauki:
- Osobny, lekki interfejs pytania o doświadczenie zamiast dialogu, by lepiej dopasować domyślne ustawienia dla nowych/powracających/doświadczonych.
- Tutorial Island stanie się śledzonym miniquestem z wpisem w „Quest Journal” (auto-zaliczone dla weteranów).
- Szybsze akcje Woodcutting i Fishing podczas tutoriala (tylko tam), by uniknąć wrażenia, że „coś nie działa”.
- Zamiast teleportu u Magic Guide — krok z „Home Teleport”, żeby nowi łatwiej poznali tę funkcję.
- Usunięcie wprowadzenia do Friends List u Brother Brace — przerywa flow i i tak nie można dodawać znajomych przed zejściem na mainland.
Domyślne ustawienia (Default Settings)
Celem jest unowocześnienie ustawień startowych. Część dotyczy wszystkich postaci, a część zależy od odpowiedzi na początku Tutorial Island.
Dla wszystkich graczy:
- AFK Timer: 25 minut.
- Ground Items overlay: włączony.
- Move follower options lower down: włączone.
- Auto-equip Worn Items from Gravestone: włączone.
- Highlight Agility Obstacles: włączone.
- Highlight Agility Shortcuts: włączone (wg wymagań).
- Max Hitsplat threshold: 2.
- Loot drop notifications: włączone. Minimalna wartość: 20 000 GP.
- Untradeable loot notifications: włączone.
- Player Attack options: Always right-click.
- NPC Attack options: Left-click where available.
- PK Skull prevention: włączone.
- Enable precise timing: włączone.
- Split friends private chat: włączone.
- Rune-picking behaviour: włączone.
- Ammo-picking behaviour: włączone.
- Hide roofs: włączone.
- New-style Skill guide interfaces: włączone.
- Collection Log — New addition notifications: włączone.
- Collection Log — New addition popup: włączone.
- Music Volume: 10%.
- Sound Volume: 20%.
- Area Sound Volume: 15%.
- Default Client mode: Resizable — Modern layout.
- Cannon low and no ammo notifications: włączone.
- Cannon low notification amount: 10.
- Chatbox Mode — Set Automatically: włączone.
Dla graczy, którzy deklarują, że są nowi:
- Accept Aid: włączone.
- HiScores Minimenu Lookup: włączone.
- Highlight Quest start points: włączone.
- Filter Quest start highlights based on requirements: włączone.
- Quest list sorting: Starter (nowa kategoria dla początkujących).
- Show Quests you lack the requirements for: Show as unavailable.
- Show Quests you lack the recommended stats for: Show as unavailable.
Dla graczy powracających:
- Accept Aid: włączone.
- HiScores Minimenu Lookup: włączone.
Questy i interfejs — szybkie wygrane (2026)
Po zmianach na Tutorial Island zespół planuje kilka kolejnych, lżejszych usprawnień — przewidywanych na początek 2026 roku:
- Bardziej szczegółowe wpisy w Quest Journal dla starszych/wczesnych questów, by wskazówki w grze były czytelniejsze.
- Jaśniejsze dialogi w zadaniach wczesnej gry (np. Cook’s Assistant, Sheep Shearer, Romeo & Juliet, The Restless Ghost) przy zachowaniu tonu Old School; nacisk na zrozumienie podstaw (rozmowa z NPC, używanie przedmiotów, proste zagadki).
- Sekcje „Getting started” w przewodnikach skilli dostępnych po kliknięciu w ikony na Skills tab.
Potencjalne ulepszenia — 2026 i dalej
Zespół chce zachować charakter Lumbridge i nie planuje „terraformowania”. Chodzi o lekkie dodatki widoczne tylko dla nowych graczy (nie dla altów weteranów), które ułatwią start i budowanie pewności w systemach progresji.
Lumbridge
- Lepsze skierowanie nowych do Activity Advisor — łatwo go przegapić.
- Delikatne wskazanie w stronę wczesnych klasyków jak Cook’s Assistant, Sheep Shearer, Rune Mysteries czy Romeo & Juliet.
- Może to być lekki element UI (overlay, dialog, overhead messaging u mieszkańców Lumbridge) lub „okruszki” questa od greeter NPC.
- Oczyszczenie World Map wokół Lumbridge dla nowych: stopniowe odkrywanie ikon, filtr „Beginner” wyłączający się po czasie lub ukrywanie nieużywalnych ikon do momentu spełnienia warunków.
- Po zejściu na mainland — krótka rozmowa z greeter NPC (np. Lumbridge Guide) dla wstępnego kierunku.
- Korekty Adventure Paths, by po ukończeniu gracz nie tracił jasności „co dalej”.
Quests
- Ulepszenie UX Quest Journal:
- Wymagania z ikonami skilli i czytelnym formatowaniem.
- (Opcjonalnie) wyświetlanie nagród z questów, by uniknąć spoilerów.
- Lepsze filtry, w tym sekcja „recommended” bazująca na danych z Activity Advisor; dodatkowe filtry: XP za konkretne skille, udział Combat w queście, liczba Quest Points.
- Wyjaśnianie dlaczego quest jest rekomendowany i jak daleko gracz jest od spełnienia wymagań.
- Lekkie dialogi zastępcze u Quest giverów, gdy gracz nie spełnia wymagań — wskazują brakujące wymagania i sugerują sensowną alternatywę w „diegetyczny” sposób („Może porozmawiasz z Cook w Lumbridge…” zamiast „Zrób Cook’s Assistant”).
- Możliwość „pinowania” questa do szybkiego dostępu; jeśli się uda, wyświetlanie najnowszych notatek w formie lekkiego quest trackera na ekranie.
- Podsumowania po queście w ich wpisach: zarys fabuły, ważni bohaterowie, nagrody, odblokowana zawartość/kolejne questy.
- Zastąpienie strike-through w ukończonych wpisach czymś czytelniejszym, by łatwiej wracać do kroków.
Różne
- W przewodnikach skilli dodać sekcje „How to train” i „Quests that give (skill) XP”.
- Usunąć ograniczenie ekwipunku/banku przy odbieraniu runes i arrows od Magic/Ranged tutorów; rozważyć zwiększenie puli run u Magic tutor.
- Dodać opcję prawego przycisku „Bury” na kościach leżących na ziemi — mniej tarcia dla wczesnego Prayer.
- W tabie Combat Styles pokazywać ikonami skilli, które otrzymują XP przy danym stylu.
- Tooltipy statystyk przy najechaniu/long press na przedmiotach — pomocne np. przy negatywnym Magic bonus od pancerzy melee.
To pełny przegląd planów krótkoterminowych (tech/UI/UX) oraz kierunków na 2026 rok. Zespół zachęca do dzielenia się opiniami w standardowych kanałach społeczności.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/new-player-improvements---2025-and-beyond?oldschool=1.
Autor

Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności

Ankieta 84: Stackowalne Wskazówki Skarbów
Jagex proponuje znaczące zmiany w systemie wskazówek skarbów (Clue Scrolls), wprowadzając możliwość ...

Letnie porządki: aktualizacja walki i łupów
Kolejna runda zmian i usprawnień w Old School RuneScape, obejmująca rozszerzenie słabości żywiołowyc...

Interface Uplift: pierwsza partia ulepszeń UI
Smarter cannonballs, lepsze alerty i szybsze przełączanie światów — do gry trafia pierwszy pakiet zm...