Letnie porządki: walka i łupy
Jagex wprowadza znaczące zmiany w systemie słabości żywiołów, tabelach łupów oraz mechanikach bossów w ramach drugiej części projektu Rebalance.
Podążając śladami ubiegłorocznego projektu Rebalance, zespół deweloperski poświęca czas na ulepszenie istniejących treści w grze. W niektórych przypadkach są to małe korekty, podczas gdy inne mogą skorzystać z bardziej drastycznych zmian - ten blog zawiera zdrową mieszankę obu podejść!
Projekty takie jak ten pozwalają na wykorzystanie opinii graczy zbieranych przez miesiące, a nawet lata, do ulepszenia fundamentów gry. Z drugiej strony, zespół zdaje sobie sprawę, że duże zmiany mogą wywoływać silne emocje, dlatego zachęcają wszystkich graczy do wyrażenia swoich opinii na temat proponowanych zmian.
Słabości żywiołów i zmiany obrony NPCs
Rozszerzenie systemu słabości żywiołów
Słabości żywiołów przywróciły magię Old School polegającą na używaniu odpowiedniego narzędzia do odpowiedniej pracy - dosłownie! Ponieważ była to tak drastyczna zmiana, zespół początkowo podszedł do tego ostrożnie. Po roku obserwowania jak gracze cieszą się pierwszą partią słabości, uznali, że czas wprowadzić kolejne!
Deweloperzy są szczególnie zainteresowani opiniami na temat tego, czy wybrane elementy mają sens jako słabości dla potworów, do których zostały przypisane. Starali się wybierać tematyczne słabości wszędzie tam, gdzie to możliwe, zachowując przy tym równowagę gry.
Warto zauważyć, że niektóre dostosowane potwory nadal nie są “warte” używania zaklęć żywiołów. Należy pamiętać, że celem nie jest drastyczne przedefiniowanie mety, ale wprowadzenie słabości, które mają sens tematycznie. Daje to również przestrzeń do podniesienia zaklęć żywiołów na wyższy poziom w przyszłości poprzez nowe nagrody lub specjalne projekty spotkań.
Słabość na powietrze
Opanowanie powietrza daje przewagę nad każdym wrogiem, który polega na tanich taktykach, takich jak unoszenie się lub latanie. Silne podmuchy wiatru mogą wytrącić przeciwników z równowagi, czyniąc ich szczególnie podatnymi na zaklęcia powietrzne.
Prościej mówiąc, dodano słabości powietrzne do rzeczy, które latają i które nie są całkiem cielesne, w tym ptaki, nietoperze, diabły każdej odmiany, wyverns, ghasts, banshees, shades i wiele więcej. Najbardziej godnymi uwagi NPCs są Xarpus, Thermonuclear Smoke Devil, Phantom Muspah oraz garść wrogów z questów.
Oprócz licznych dodatków do tej kategorii, wprowadzono również kilka zmian:
- Wyrms mają teraz słabość na powietrze zamiast ziemię
- Szkielety mają teraz słabość na ziemię zamiast powietrze
- Zombie mają teraz słabość na ogień zamiast powietrze
Słabość na wodę
Być może nieco bardziej oczywiste niż słabości powietrzne, wszystko co wydaje się szczególnie ogniste - w tym demony z ognistych głębin Infernus - otrzyma poważne obrażenia od zaklęć wodnych.
Na szczęście dla graczy, nie ma tutaj żadnych zmian NPCs z istniejącymi słabościami, tylko mnóstwo nowych słabości Water do wykorzystania. Najważniejsze z nich to wszystkie stworzenia TzHaar (włącznie z TzTok-Jad i TzKal-Zuk), Vorkath, King Black Dragon, Great Olm, K’ril Tsutsaroth i jego generałowie, Cerberus, Skotizo wraz z hordami NPCs związanych z questami jak Agrith Naar, Nezikchened, Fareed/Flambeed i zaciekły Elvarg!
Słabość na ziemię
Masz do czynienia z wrogiem o zbyt twardej powierzchni do przebicia? Spróbuj rzucić w niego magią ziemi!
W pierwszej turze słabości ziemi były prawdopodobnie najmniej wykorzystywane. Zespół dodaje górę nowych NPCs do tej listy, skupiając się na NPCs z twardymi powierzchniami lub stworzeniach, które polegają na wodzie - która jest łatwo wchłaniana przez ziemiste wybuchy, czyniąc te wodne stworzenia bardzo podatnymi.
Drakes i Guardian Drakes zostały przeniesione do tej kategorii, ponieważ ich kamiennie twarda obrona sprawia, że wydają się bardziej podobne do metalicznych drakonidów niż chromatycznych. Z podobnych powodów Mountain Trolls i twardoskóry Giant Mole mają swoje słabości dostosowane do Earth.
Jest tutaj wiele dodatków obejmujących golemy, gargoyle’e, waterfiends, galaretki, trolle, kraby i więcej! Najciekawsze z nich to Alchemical Hydra, Dawn, Dusk, Giant Mole, Kraken oraz różne NPCs z questów.
Słabość na ogień
To prawdopodobnie najbardziej intuicyjne ze wszystkich słabości - lodowate rzeczy topnieją, naturalne rzeczy (jak rośliny i robaki) spalają się na węgiel. Proste!
Mimo że to jest tak intuicyjne, jest znacznie więcej rzeczy, które zespół mógł zrobić z tymi słabościami początkowo. Nie ma żadnych zmian NPCs, którzy już mają słabość tutaj, ale jest wiele dodatków. Najbardziej warte uwagi w tej kategorii to: Bryophyta, Hespori, Kalphite Queen, Sarachnis, Venenatis, Spindel, Scorpia, Nylocas, forma ‘Spider’/Nylocas Verzik Vitur oraz Skeletal Wyverns. Wspomniano wcześniej, ale jako przypomnienie: Zombie teraz pasują do tej kategorii, ponieważ ich gnijące mięso spala się od razu, więc można je bez skrupułów spalać!
Zmiany obrony NPCów
Poza słabościami elementalnymi, gracze zauważą w arkuszu kalkulacyjnym, że zespół przegląda niektóre inne NPCs i przesadza z ich słabościami tam, gdzie to właściwe. Aby to zrobić, robią dalszy użytek z systemu Light/Standard/Heavy dla obron Ranged, dostrajając typowe obrony Stab/Slash/Crush w miejscach i wprowadzając system Flat Armour (po raz pierwszy użyty w Perilous Moons) na bardzo wybranej grupie NPCs.
Flat Armour to najbardziej interesująca rzecz tutaj. Jeśli nie jesteś w temacie, wartość Flat Armour równa 2 oznacza, że wróg otrzymuje o 2 mniej obrażeń niż byś zadał (oznacza to, że jeśli trafisz 10, otrzymają tylko 8 obrażeń). Ujemne wartości Flat Armour oznaczają, że wrogowie otrzymują więcej obrażeń na trafienie. W praktyce więc wróg z pozytywną Flat Armour może zachęcać do wolniej uderzających broni lub broni z mniejszą liczbą hitsplatów, podczas gdy wrogowie z ujemną Flat Armour zachęcają do szybko uderzających broni lub broni z licznymi hitsplatami jak Scythe of Vitur czy Dual Machuahuitl.
Realistycznie, zespół prawdopodobnie nie powie “ten NPC ma 20 Flat Armour, mamy nadzieję, że przyniosłeś Elder Maul!”, ale to mała dźwignia balansująca, którą można dostroić, aby popchnąć rzeczy w jedną lub drugą stronę, podobnie do bardziej tradycyjnych statystyk obronnych. W przypadkach, gdzie wprowadzono pozytywną Flat Armour do NPC, HP jest lekko zmniejszane, tak aby czas zabijania prawdopodobnie nie zmienił się znacząco z istniejącym setupem, ale może lekko faworyzować zmianę setupu.
Na tym etapie zespół przyjął bardzo delikatne podejście do jakichkolwiek sztuczek Flat Armour i skupił się bardziej na tradycyjnych statystykach obronnych, ale będą uważnie obserwować, jak te zmiany odczuwają się w praktyce, lub nawet myśli, jakie gracze mogą mieć na tym wstępnym etapie!
Zmiany tabel łupów
Głównym motorem takiego przedsięwzięcia jest wysiłek wzmocnienia różnorodności rozgrywki w teraźniejszości i przyszłości. Podstawowym celem zmian w tabelach łupów powinno być lepsze przygotowanie deficytów w obecnym stanie rzeczy i przygotowanie gruntu pod przyszłe treści.
Nowe pierścienie
Zespół wprowadza kilka nowych pierścieni, które mają wypełnić luki w obecnych opcjach:
Ring of Precision
- Bonus: +8 Ranged accuracy
- Źródło: Drop z Phantom Muspah
- Uzasadnienie: Wypełnia lukę między Archer ring (+4) a potężnymi pierścieniami z Desert Treasure II (+12)
Ring of Metamorphosis
- Mechanika: Przełączanie między dwoma trybami
- Tryb Melee: +8 Attack i +8 Strength accuracy
- Tryb Ranged/Magic: +8 Magic i +8 Ranged accuracy
- Źródło: Drop z wybranych bossów
- Cel: Uniwersalność dla graczy używających wielu stylów walki
Zmiany istniejących pierścieni
Ultor Ring
- Stara wersja: +12 Melee accuracy
- Nowa wersja: +4 Strength bonus
- Uzasadnienie: Zmiana z accuracy na raw damage bonus, czyniąc go bardziej unikalnym
Venator Ring
- Dodatek: +2 Ranged Strength bonus oprócz istniejących bonusów
- Cel: Zwiększenie atrakcyjności w porównaniu do innych opcji
Granite Ring
- Ulepszenie: Zwiększone bonusy obronne
- Uzasadnienie: Wzmocnienie pozycji pierścienia biorąc pod uwagę jego źródło
Zmiany u bossów
Obor i Bryophyta - reforma systemu kluczy
System kluczy używany do walki z Obor i Bryophyta nie był najbardziej lubiany, szczególnie jeśli gracze byli zablokowani przed Combat Achievements z powodu braku kluczy. Z drugiej strony, ich unikalne przedmioty są cenne dla poziomu graczy, do których są skierowane i prawdopodobnie spadłyby w wartości, gdyby były swobodnie dostępne.
Nowe rozwiązanie:
- Obor i Bryophyta nie wymagają już klucza do walki
- Każdy z nich może dropować swój odpowiedni klucz
- Każdy otrzymuje zredukowaną, prostą tabelę łupów
- Ta tabela jest podobna do zwykłej odmiany Giants z szansą na ‘Giant bones’ (tylko dla członków) za chunk Prayer XP
- W każdej z ich legowisk znajduje się skrzynia wymagająca Giant lub Mossy key
- Ta skrzynia może być otwarta tylko po pokonaniu bossa i zawiera oryginalną tabelę łupów
Cerberus - poprawki jakości życia
Zmiany w ataku lava pool:
- Łatwiejsza reakcja i przewidywanie
- Zmniejszony zasięg - obrażenia tylko na tile gdzie się pojawiają
Ulepszenia logistyczne:
- Lekka poprawa drop rate Key Master Teleport Scrolls dla lepszego “break even”
- Key Master Teleport Scrolls stają się tradeable, zgodnie z innymi Teleport scrolls
Ward of Arceuus:
- Nowa funkcja: Redukuje drain Prayer od demonów o 30%
- Cel: Aktywne rozwiązanie na atak ‘Ghost’ Cerberus
- Stakuje się ze Spectral Spirit Shield
Duke Sucellus - balans fazy przygotowań
W najnowszej League gracze mogli przygotowywać się nieskończenie, co miało sens biorąc pod uwagę szybkość zabijania podczas Raging Echoes. Dla głównej gry nieskończone przygotowanie nie jest właściwą drogą.
Nowe rozwiązanie:
- Możliwość przygotowania na 3 zabicia z wyprzedzeniem
- Przechowywanie wystarczającej ilości surowców na 6 fiolek Arder-musca poison
- Kompensacja: Zwiększenie HP Duke Sucellus o 10%**
Pozwala to na nieco dłuższą fazę przygotowania na kilka zabić, co powinno być krokiem w kierunku zmniejszenia czasu spędzonego na przygotowaniach.
Inne zmiany
Ulepszenia sprzętu i mechanik
Tonalztics of Ralos
- Zwiększenie zasięgu o 1
- Otwiera nowe przypadki użycia dla tej silnej, ale niszowej broni spec
Zmiany w walce
- Halberdy mogą teraz atakować ‘latających’ wrogów jak Aviansies
- Bronie demonbane działa na Ice Demon w Chambers of Xeric (Fire Surge nadal pozostaje najbardziej efektywny)
Usprawnienia w Desert Treasure II
Wskaźniki postępu vestiges
- Dodanie wskaźnika dla udanych rzutów na vestiges (np. Gold ring)
- Każdy vestige wymaga trzech niewidzialnych ‘rzutów’
- Gracze z 1-2 rzutami otrzymają wskaźnik postępu przy następnym zabiciu
- Nie zmienia to szybkości otrzymania vestige, ale pokazuje jak blisko jesteś
Zmiany w Combat Achievements
Grandmaster Combat Achievements
- Gracze z ukończonymi Grandmaster CA mogą pokazać Zuk helm TzHaar
- Otrzymują on-task damage bonusy bez innych on-task korzyści (dla speedrunnerów)
Przeniesienie nagrody
- Nagroda zwiększająca czas trwania Thralls do 2 minut przeniesiona z Grandmaster do Master
- Najbardziej odczuwalny i frustrujący reward do stracenia przy nowych release’ach
Poprawki techniczne
Animacje magii
- Uporządkowanie animacji ataków magicznych (zaklęcia i powered staves) w scenariuszach PvM
- Usunięcie wizualnego opóźnienia ruchu gracza
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/summer-sweep-up-combat—loot?oldschool=1.
Autor

Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności

Ankieta 84: Stackowalne Wskazówki Skarbów
Jagex proponuje znaczące zmiany w systemie wskazówek skarbów (Clue Scrolls), wprowadzając możliwość ...

Ankieta 84: Część II
Druga część zmian z Ankiety 84 wprowadza usprawnienia w bossie Abyssal Sire, nowy układ w Chambers o...

Yama: Spokój przed Burzą Kontraktów
Cicha aktualizacja przygotowująca grunt pod piątkowe wprowadzenie systemu kontraktów dla bossa Yama,...
Nie znalazłeś tego, czego szukasz?
Dołącz do naszej społeczności Discord i zadaj pytanie bezpośrednio doświadczonym graczom! Otrzymasz szybką i dokładną odpowiedź na swoje pytania związane z OSRS.