HD i Plugin API: aktualizacja postępów
Jagex podsumowuje prace nad nowym rendererem i zbliżającą się HD Betą, ogłasza przejście dźwięków na 16-bit oraz zdradza szczegóły o Official Client Plugins – w tym powstanie „Plugin Guild”.
Jagex dzieli się stanem prac nad kluczowymi technologiami stojącymi za Old School RuneScape: nowym rendererem, trybem HD, 16-bit audio oraz Official Client Plugins. Poniżej najważniejsze ustalenia, plany na najbliższe aktualizacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Nowy renderer: dotychczasowe postępy
Celem nowego renderera jest „przyszłościowe” OSRS – z otwarciem drogi do długo wyczekiwanych ulepszeń wizualnych (w tym HD), przy zachowaniu klasycznego wyglądu. Wersja beta pomaga nam wychwytywać problemy i budować narzędzia na przyszłość. Zespół na bieżąco aktualizuje listę znanych problemów na Discordzie oraz w blogu startowym. Zgłoszenia błędów są wciąż mile widziane – warto jednak najpierw sprawdzić listę „Known Issues”, by uniknąć duplikatów.
Priorytetem jest stabilność: najpierw błędy powodujące crashe, potem kwestie wpływające na rozgrywkę, a na końcu typowo wizualne niedoskonałości. Mniejsze poprawki mogą jednak trafiać wcześniej, jeśli „przy okazji” zostaną rozwiązane.
Na ten moment nie pada konkretna data zakończenia prac – zakres jest szeroki, a „złośliwe” bugi potrafią zmieniać harmonogram. Zespół deklaruje regularne informowanie o postępach.
Nadchodzące zmiany
W ostatnim czasie wdrożono:
- Ekran tytułowy zablokowany do 60 FPS.
W następnej aktualizacji pojawią się:
- Ponownie dodana opcja „Limit FPS” w panelu wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
- Duże poprawki wizualne w PoH i kilku innych obszarach przy użyciu nowego renderera (szczególnie zauważalne poza strefami bossów; prace będą kontynuowane).
W sierpniu planowane jest także dodanie nowych ustawień, by lepiej balansować wydajność i jakość obrazu. Głównym celem pozostaje doprowadzenie renderera do stanu, który pozwoli „uwolnić” Gielinor w HD.
HD Beta na horyzoncie
HD będzie opcjonalnym trybem graficznym. Start nastąpi w formie bety – podobnie jak przy rendererze – z prośbą o pomoc w łapaniu błędów. Wydanie będzie dzielone na „paczki”, a docelowo obejmie:
- Dynamiczne światło słoneczne
- Cienie
- Mgłę atmosferyczną
- HD Water
- I więcej!
Ambicją zespołu jest uchwycenie charakteru każdej lokacji – z indywidualnie dobranym oświetleniem i atmosferą, a nie „jednym presetem” HD dla całej gry.
Na RuneFest zapowiadano lato jako okno dla HD Bety, o ile pozwoli na to stabilność nowego renderera. Obecnie – ze względu na zakres prac – bardziej realistyczny wydaje się termin jesienny. W międzyczasie przygotowywane są materiały testowe, m.in. z Varlamore: The Final Dawn.
16-bit audio
W marcu studio zapowiedziało przejście z 8-bit na 16-bit (w kwietniu zaktualizowano już ścieżki muzyczne). Teraz czas na efekty dźwiękowe. Zespół podkreśla, że „DNA” brzmienia OSRS nie ulegnie zmianie – klimat i rozpoznawalność zostaną zachowane. Przejście na 16-bit zaplanowano na wrzesień i obejmie każdego klienta gry.
Official Client Plugins
Od czasu planów przedstawionych na RuneFest prace trwały „po cichu”, ale intensywnie. Poniżej szybkie przypomnienie założeń:
- Pluginy to dodatkowe funkcje – od dostępności, przez podpowiedzi rozgrywkowe, po QoL – które dopasowują klienta do stylu gry. Użytkownicy RuneLite lub modyfikacji w innych grach znają ich potencjał.
- Pluginy trafią do Official Client, co oznacza mobile – zyska także desktop.
- Docelowo społeczność będzie mogła tworzyć własne pluginy – zarówno doświadczeni twórcy, jak i osoby stawiające pierwsze kroki.
- Wykorzystywany będzie Lua-based API.
- W kliencie pojawi się intuicyjny Plugin Hub do pobierania, instalowania i zarządzania pluginami – również na mobile.
- Powstanie dedykowana przestrzeń społecznościowa łącząca graczy, twórców pluginów i J-Mods, by rozwijać ekosystem wspólnie.
Plugin Guild
Studio zapowiada Plugin Guild – osobny serwer Discord dla aspirujących i doświadczonych devów. To centrum współpracy i wymiany wiedzy z bezpośrednim dostępem do developerów Jagex. Już teraz dołączono małą grupę twórców z community, by wspólnie wypracować stabilne fundamenty przed otwarciem „bram” dla wszystkich. Data startu Plugin Hub i Plugin Guild nie jest jeszcze gotowa do ogłoszenia – priorytetem jest jakość, sensowna pierwsza „pula” pluginów i intuicyjny interfejs.
FAQ
Czy Plugin Hub naprawi problemy mobile, np. Menu Entry Swapper (MES)? Nie – to nie jest cel projektu. Problemy mobile (w tym MES) mają odrębną naturę i będą rozwiązywane poza systemem pluginów. Przegląd znanych problemów mobilnych znajdziesz na oficjalnym Discordzie. Twórca może stworzyć plugin „łatający” dane zachowanie, ale studio nie chce na tym polegać.
Jakie pluginy pojawią się na starcie w Hubie? Zespół przede wszystkim umożliwia tworzenie społeczności – to twórcy decydują, co powstaje. Na drodze do premiery zaproszono niewielką grupę do testów narzędzi i procesów, ale nie narzuca się im kierunku. Start potraktowano jako maraton, nie sprint: na początek mała paczka, potem systematyczna rozbudowa biblioteki przy wsparciu devów społeczności.
Czy pluginy będą dostępne na mobile? Tak. „Tak, tak, tak!”.
Czy pluginy będą przechodziły kontrolę jakości? Tak. Opracowano solidny proces moderacji prowadzony przez wewnętrzny zespół, z jasno określonymi kryteriami jakości. Szczegóły pojawią się przy starcie możliwości tworzenia własnych pluginów.
Więcej szczegółów znajdziesz na oficjalnej stronie Old School RuneScape: https://secure.runescape.com/m=news/a=13/hd—plugin-api-progress-update?oldschool=1.
Autor
Edge
Ekipa OSRS.pl
Inne aktualności
Grid Master — już dostępny
Pierwsze społecznościowe wydarzenie w Old School RuneScape wystartowało: Grid Master. Do tego w Giel...
Nadchodzące aktualizacje — nowe światy i przerwy techniczne
W tym tygodniu nie będzie aktualizacji gry. 9 października nastąpi krótki reboot związany z rotacją ...
Nagrody za aktywność Fletching - Varlamore: Ostatni Świt - Aktualizacja
Zmiany w nagrodach za Fletching: niższy poziom dla Atlatl Dart, usprawnienia Fletching Knife i wyjaś...